Att få sova

Att få sova är en sång med herr Mask. Den handlar om känslan att få dra täcket över sig och somna om.
Det var något som jag inte fick uppleva i morse. Våra två minstingar väckte oss av någon outgrundlig anledning redan innan klockan 05. Det är riktigt tufft att bli väckt så tidigt. Att somna om med två stycken i sängen varav en arg och ledsen för att ipaden är urladdad är stört omöjligt för min del.

Trots att jag blev väckt så tidigt var jag sen till förmötet med barn och ungdomsnämnden. Det blev en lång sammanträdesdag. Barn och ungdomsnämnden i Västerås har många utmaningar. Förutom att arbeta med resultaten i skolan så ökar antalet barn de närmsta åren. Prognoserna säger en total ökning på ungefär 800 barn de kommande 4,5 åren. Det innebär att vi behöver fler platser i förskolan och fler platser i grundskolan.
För inte alltför länge sedan var bekymret att vi fick flytta in förskolor i tomma skollokaler. Nu är utmaningen för oss skolpolitiker en annan.

En annan stor utmaning är att alla barn i skolan skall få rätt stöd. Det pågår dels en utvärdering rent ekonomiskt. Hur mycket skall ligga i grundskolpengen och hur mycket skall ligga vid sidan av i det som vi i Västerås kallar för bibass+ systemet. Det är som ni förstår en intressekonflikt i detta. Naturligtvis vill rektorn att så mycket som möjligt skall ligga i den vanliga skolpengen och föräldrar till barn som har behov av särskilt stöd att det skall ligga mycket pengar där.

Den andra utredning som pågår är hur detta stöd till barnen ska organiseras. Här finns också flera skolor som står lite emot varandra. En del hävdar att det skall vara inkludering nästan i absurdum och en del vill se specialgrupper så kallade särskilda undervisningsgrupper för alla olika behov.
Personligen vill jag se en mix. Jag vill att varje barn ska få så optimala förutsättningar som möjligt för att klara skolan. Stödet kan se olika ut men det får aldrig fattas pengar till att ge rätt stöd.

Efter detta långa sammanträde som dessutom innehöll en hel del annat också så var det skönt med ett träningspass. Jag gillar mitt gym jättemycket. Det är fräscht och trevligt. Personalen är engagerad. Det kan jag varmt rekommendera.

Kvällen tillbringades idag hemma med familjemys och telefonkonferens med Göran Hägglund. Han svarade på frågor som vi valarbetare möter i valstugorna och peppade oss att göra lite extra insatser inför valet den 14:e september.

Nu ska jag krypa ner under mitt täcke för att sova en stund. Imorgon är en ny dag men nya möjligheter att möta väljare.


Kommentarer