Utan dina andetag

Hemkommen från en tur ner till Jönköping där makens äldsta syskonbarn Sara gifte sig med sin Johan. Ett vackert par.På vigselakten i kyrkan sjöng hennes syster Kents fina låt "Utan dina andetag". Samma låt sjöngs för övrigt på Roys begravning i fredags.
Ja det är verkligen tvära kast. Från det som är livets största sorg när en älskad person dör och man tvingas ta avsked. Till livets största glädje när två människor väljer att säga ja till varandra och ingå äktenskap.
Så är livet. Det sägs att glädje och sorg följs åt. Vissa gånger som denna helg blir det så extra tydligt. 

Trots att det är tufft att säga ett sista adjö till en kär vän, kollega som inte finns hos oss längre så tänker jag på de mammor i norra Irak som fråntagits sina barn av ISIS. Som inte har haft en chans att få ett avsked. Som flytt upp i berget utan mat och vatten. Som tvingats se på när ett litet älskat barn har svultit ihjäl. 
Det finns inte ord för alla hemskheter som sker där just nu. Personligen blir jag så frustrerad av att sitta i min soffa framför tv rutan och se detta lidande. Jag vill verkligen vara med och göra någonting åt det. 
Men av olika skäl kan jag inte lämna vårt land just nu.Men jag kan använda mitt engagemang för att peppa andra och höja min röst. Jag tänker inte tystna så länge detta fruktansvärda pågår. Jag är övertygad om att EU kan göra mer. Är övertygad om att FN kan göra mer. 

Du kan också göra mer. Du kan välja att inte rösta på det parti som fört in hatet i svensk politik. Du kan också välja att inte rösta på det parti som inte försvarar yttrandefriheten. Jonas Sjöstedt är ute på mycket farligt vatten när han vill begränsa demonstrationsfriheten och mötesfriheten. Vad blir det för samhälle i förlängningen? Det öppnar i förlängningen för grupper som tar till våld för att genomföra sin politik. Det är inte det som Sverige behöver. Sverige behöver mer kärlek inte mer hat. Vi behöver politiker som ser och som agerar för att ta itu med de utmaningar som finns.

Tittade för övrigt på tv utfrågningen av Gustav Fridolin. Mats Knutsson och Anna Hedenmo var oerhört skickliga i att ställa frågor och följdfrågor. Ibland tycker jag att Miljöpartiet släpps lite för lätt. Nu var det en tuff timme för Fridolin. Lite skönt tycker jag att han blev avklädd i förslaget om höjda lärarlöner. 
Jag vill också höja lärarlönerna men det är i första hand en fråga för arbetsmarknadens parter. Det jag kan göra som politiker är att försöka säkerställa att det finns tillräckliga resurser. 
Tyvärr tycker ajg att skoldebatten handlar för lite om det som verkligen kan göra skillnad i skolan. Debatten fastnar i lärarlöner, ordningsbetyg och betyg tidigare. 
Skolan är en avspegling på hur samhällslivet ser ut i övrigt. Det räcker inte med höjda lärarlöner eller färre elever i varje klass. Men jag ska återkomma till det. Nu behöver jag ladda för morgondagen.

Som en bonus får du här lyssna på Kent och utan dina andetag





Kommentarer