Första utmaningen

den första utmaningen denna morgon var att komma in genom en stängd dörr i stadshuset med min nya nyckelbricka. Jag försökte flera gånger men ingenting hände. Den gröna lampan bara blinkade men dörren gick inte att öppna. Jag gick bort till entrén för att få hjälp. Som tur är arbetar duktiga tålmodiga människor i stadshusentrén. En av dem tog sig an mig, log och sa "Nu är du kommunanställd, då får man inte ha bråttom.." Så visade han att man måste hålla brickan en stund för att dörren ska öppna sig. Det går inte att ha ett storstadstempo i vårt stadshus. Jag får öva på att lägga bort mina  Stockholmsvanor :-)

Första mötet idag var med vår duktige utbildningsdirektör. Förvaltningen har planerat in en introduktion för mig som nyvald ordförande vilket jag är glad över. Förskolenämnden är helt ny och det har sina utmaningar. Jag tror att det blir bra för barnen i Västerås. Vår stora huvuduppgift denna mandatperioden blir att minska storleken på barngrupperna. Det behöver vi arbeta strategiskt och hårt med att göra.

Efter besöket på förvaltningen fick jag en guidning i stadshuset av min ordförande som arbetar där. Det tar sin lilla tid att lära sig att hitta. Många rum och många korridorer är det. Jag hittar i alla fall till mitt rum vilket är en bra början. Jag hoppas att den tekniska utrustningen snart är klar så att man kan börja jobba lite mer ordentligt. Visst det har fungerat förr med röksignaler och block och penna men det blir lite mer svårjobbat.

Jag har hunnit med ett träningspass idag också trots träningsvärk efter gårdagen. Men man säger ju att ont ska med ont fördrivas :-) Det är skönt att vara igång igen. Jag behöver träna för att må bra. Som jag har skrivit om tidigare så protesterar mitt sjuka ben när det går för länge mellan gångerna och det är det inte värt.






Kommentarer