Att stå upp för det man tror på

Läste den förskräckliga nyheten om en kristen familj som blev ihjälbrända på grund av sin tro. Några av förövarna säger att de gjort det i religionens namn.
Att bedriva förakt, förföljelse, döda, dräpa i en religionsnamn om den så heter islam eller kristendom är helt förkastligt. Det strider mot allt det jag tror på. Jag hoppas att de som gjort detta ställs inför rätta och får ta sina straff.
Jag tror på att behandla alla med respekt. Som mest har vi hemma levt med tre olika världsreligioner plus en ateist samtidigt. På den tiden hade vi väldigt spännande middagskonversationer. Det var för övrigt spännande att veta vad man skulle laga för mat också. Två som inte fick äta griskött och en där kor var heliga plus att i det kast där hon tillhörde var get i princip det enda kött som var tillåtet att äta.
Det blev många kycklingmiddagar kan jag avslöja.

Det är en utmaning att leva tillsammans med människor från en annan kultur och en annan religion. Det blir en hel del krockar men finns viljan och respekten för varandra så går det. När man lever tillsammans så möts man i den nakna sanningen. Det fungerar inte att försöka hålla uppe någon fasad. Ditt verkliga jag kommer fram oavsett om du vill det eller ej. Både dina fina sidor och dina inte fullt så fina kommer fram. för vi är människor oavsett vilken kultur vi kommer ifrån eller vilken religionstillhörighet vi har. Ingen kan påstå att det är lätt för det är det inte.

Jag är oerhört glad för den erfarenhet jag har. Jag skulle vilja rekommendera fler att öppna sitt hem för andra. Ta en fika tillsammans med någon från en annan kultur. Det är oerhört berikande.

Kommentarer