Nu fylls ladorna!

I alla fall om Aron Modigs motion om en frivillig kändis/rikemans skatt går igenom i riksdagen. En av de bästa jag läst på länge. Bra jobbat Aron!

Riksrevisionen kommer med svidande kritik om resursfördelningssystemet i det fria vårdvalet. Som vanligt gör vissa vänstermänniskor den reflektionen att det är valfriheten i sig som är felet. Det är itne fel att människor väljer en vårdcentral. Det är fel om resurstilldelningen tränger undan de med störst behov. Det borde vara tvärtom. Istället för att skruva på tilldelningssystemet vill nu ledande vänsterpolitiker strypa rätten att kunna välja. Det är helt fel väg att gå. Jag vill fortsätta kunna välja vilken vårdcentral jag skall tillhöra. Jag tror inte att politiker vet bättre än patienter.

Här hemma i Gurkstaden har jag lett min första nämnd. Vi hade sammanträdet i en av Sveriges finaste fullmäktigesalar men är inte den bästa lokalen att ha en nämndsammanträde i. Det gick i alla fall bra. Fick beröm för att jag var så effektiv vilket jag blev glad för. Vi slutade 40 minuter före utsatt tid på tidssättningslistan.

Imorgon ska jag på en introduktionsutbildning för kommunalråd och politiska sekreterare. Det är ju bra att ha den nästan en månad efter att vi tillträtt :-) Hade kanske varit ännu mer användbart att få det under första veckan. Jag hoppas att mitt telefonnummer är klart snart...det börjar bli länge nu. Jag har ju min privata mobil men när de som ringer kommunens växel och vill få tag på mig så går det inte. Det är inte bra.

Jag har också börjat boka in en del verksamhetsbesök. Det är viktigt att vara ute i verksamheterna så mycket som möjligt.

Det här med samtrafik är också en fars. I morse var sonen 1 minut sen ner med hissen och då hade chauffören åkt. Det är så dåligt. Hur många gånger har inte vi behövt vänta på dem. Hur många gånger har inte de varit sena? Likvärdighet finns inte. De tycks inte ha någon kunskap om hur funktionshindrade barn fungerar. Det går inte att stressa på ett barn med autism på morgonen. Det fungerar inte. en stressad situation kan förstöra en hel dag. En taxi som är försenad likaså. Att de sticker utan någon som helst kommunikation är bara så dåligt. De har ju våra nummer. Hur svårt kan det va? Det slutade med att maken fick skjutsa honom till skolan. Men hur gör föräldrar som inte har någon bil? Jag hoppas att det blir bättre när Samtrafik försvinner men man vet aldrig....vågar inte ha några förhoppningar.

Kommentarer