Politiskt käbbel

Lyssnade på den nuvarande och den fd arbetsmarknadsministern på Agenda ikväll. Vilket käbbel. Den debatten representerade det jag ogillar mest med politiken. Jag förstår att det bara är vi närmast sörjande som orkar med att lyssna till den typen av debatt,
Jag tycker personligen att programmet hade vunnit på att djupdyka i frågeställningen istället för en konstig debatt som inte säger någonting mer än att alla har misslyckats.
I den aktuella frågan som debatten skulle handla om handlade det om validering på arbetsmarknaden för personer som kommit hit till vårt land. En viktig fråga där vi som nation faktiskt inte har lyckats på det sätt vi borde. Det finns gott om kompetens som inte tas tillvara. Här finns mycket mer att göra.

Agenda försökte sig också på att porträttera Anna Kinberg Batra. Anna är en av de kandidater som har nominerats till att efterträda Fredrik Reinfeldt som partiordförande för Moderaterna. Det var ingen lyckat porträttering heller. Det var inte mycket de hade att säga trots att hon som är en duktig kvinna suttit på tunga maktpositioner ett tag. Det är inte min sak att lägga mig i vem Moderaterna väljer som partiledare men väljer de henne så får de en oerhört kompetent person. Hon är dessutom trevlig och kommer ihåg människor hon har träffat på. Det är det långt ifrån alla som gör. Jag önskar henne lycka till oavsett vad som händer.

Kommande vecka är full av möten. Måndagen inleds med kommunalrådsberedning. Många viktiga ärenden på agendan. Alltifrån formell behandling av budgeten som remissvar på två av Stefan Attefalls många utredningar. Ja nu har ju inte Stefan gjort utredningarna själv men han har beställt dem. En viktig sådan är en förändring av plan och bygglagen. Allt för att påskynda processerna så att det byggs fler bostäder. Utredningen föreslår att det ska ta max 3 veckor för anmälningsärenden. Det har fått många kommunbyråkrater att sätta i halsen. "Så kan man väl inte göra", "Ärendena är väl mer komplexa än så" Jag tror att det är viktigt att sätta en tidsgräns för att ha något att arbeta emot sen är det väl inte säkert att man når hela vägen fram i alla ärenden. Men, höga ambitionsnivåer är bra.

Har annars tillbringat kvällen med att försöka planera sommaren 2015. Kan avslöja att Spanien är en het kandidat. Jag älskar att vara där. Människorna, maten, havet, vågorna, stränderna...Det är en oas för själen. Jag älskar den svenska sommaren också men jag är ju en sån där badkruka som gärna vill ha 25 grader i vattnet för att bada. Det får man garanterat där.



Kommentarer