Regeringskris?

Är det inte lite lätt överdrivet att tala om krisläge? Bara för att en budget riskerar att falla så är det inte någon katastrof. Media verkar gilla detta det är näst intill krigsrubriker och massa extra sändningar. Något överdrivet kan man tycka i perspektivet att det fortfarande finns människor som flyr för sina liv från bland annat Syrien. Skillnaderna i budgetramarna är inte så stora. Det är mer innehåll som skiljer.
Stefan Löfven är välkommen till Västerås på besök för att se hur vi har löst samarbetet här. Det fungerar väl. Vi har valt att inte ducka i någon fråga utan har arbetat igenom många stora svåra kända frågor. Sen dyker det alltid upp saker på vägen som kan bli utmaningar att lösa men det har jag goda förhoppningar om att vi klarar av.

Annars har jag haft två bra dagar. Igår besökte jag och vårt landstingsråd i opposition Hökåsens förskolor. Det var intressant att se tre olika verksamheter.

Gårdagskvällen tillbringades med förberedelsemöte inför torsdagens kommunfullmäktige. Ja ni läste rätt det är fullmäktige även denna vecka. Nu har vi dock klubbat budgeten så det är andra ärenden som ska upp. Det blir några valärenden, en revisionsrapport om flyktingmottagandet och lite svar på motioner. Det har även kommit ett par frågor. Hoppas att någon kan upplysa högerpartiets ledare som har en lång politisk erfarenhet om att politik handlar ytters om att prioritera.

Jag vill att det skall vara möjligt att bo i hela vår fina kommun. Idag har jag varit ute i och haft möte med Tillberga Grannskapsservice, Svenska kyrkan och Sevalla bygdegårdsförening. För er som inte vet vart Sevalla ligger så är det strax utanför Tillberga. Jag hoppas att vi kan få till en bra barnomsorgslösning där.

Efter mötet i Tillberga åkte jag och Centerpartiets gruppledare till Sevalla och gjorde ett spontanbesök på förskolan där. Det var jättekul. Så trevliga och engagerade barn och personal. Vilka möjligheter som finns att göra något riktigt bra där.

Efter lunch gjorde jag besök på Slottsträdgårdens förskola. Det var också intressant och roligt att se. Jag fick se positiva exempel på hur inkluderingen har fungerat väldigt bra. Det gjorde mig extra glad.

Efter det besöket blev det lite fixande inför Kristdemokraternas julfest. Vi var drygt 20 personer plus några barn som hade några trevliga timmar i Röda rummet. Jag gjorde dock ett klassiskt Västerås misstag. Nämligen att parkera bilen utanför stadshuset med konsekvens att den blev nedskiten av fåglarna där, Jag tycker att det är dags att ta bort de fula träden på Munkgatan och ersätta dem med något annat. Jag gillar inte fågelskit på min bil och inte på någon annans heller. Dessa kajor producerar mycket av den varan. Så det blev en extra tur till biltvätten på Statoil här under kvällen.


Kommentarer