Sista mörka veckan

Denna vecka är den mörkaste av alla i detta år. Det är inte så kul att det är mörkt när man vaknar och mörkt när man kommer hem från jobbet. Men tack och lov är vändningen på gång. På söndag vänder det och då går vi mot ljusare tider. Det längtar jag efter. Jag gillar inte den mörka och kalla årstiden. Utifrån det är jag född i fel land.

Jag ser fram emot några dagars ledighet i samband med jul och nyår. Det är välbehövligt. Det har varit en intensiv höst. Först en valrörelse, sedan förhandlingsveckor och därefter nytt uppdrag som inte varit direkt lugnt. Det är otroligt roligt och intressant så jag klagar verkligen inte. Men att ta en paus då och då och ladda batterierna är viktigt.

Jag minns min första höst som riksdagsledamot. Jag var ung och ny och trodde att jag behövde vara med på allt. Att säga ordet nej fanns inte i min vokabulär då. Inbjudningar strömmade in ofta mellan 1-4 varje kväll. Jag tackade ja till nästan allt. Stressade runt mellan ibland 3 ställen på en och samma kväll. Jag hade dessutom väldigt mycket mediabevakning i början. Jag var den yngsta det året som kom in i riksdagen och att jag dessutom var kristdemokrat var oväntat. När jag under det juluppehållet åkte på en utlandsresa under 2 veckor tillbringades första veckan på soffan sovandes. Min då blivande svärmor tyckte att jag var den lataste person hon hade träffat. Vad hon inte visste var ju att jag hade haft 60-80 timmars arbetsveckor under ett halvår.
Efter den pärsen som det var så lärde jag mig att säga nej ibland. Ibland måste man även säga nej till trevliga saker.

Idag har jag varit på verksamhetsbesök på en förskola på Hammarby. Stort tack för ett bra besök. Jag tycker att det är viktigt att försöka vara så mycket som möjligt i verksamheten. I Västerås har vi 83 kommunala förskolor och ett 60 tal fristående förskolor. Dessutom har vi pedagogisk omsorg i såväl kommunal som fristående regi samt ett antal öppna förskolor. Jag kan avslöja att jag ännu inte hunnit besöka alla :-) Däremot ägnade jag en del av eftermiddagen till att planera in lite fler besök i januari.

Jag gjorde också en lite där jag summerade alla besök jag gjort totalt under dessa två månader som jag varit heltidspolitiker. Det blev en hel del.

På riksplanet i politiken är det rätt svajjigt. En dagen säger Stefan Löfven att han ska gå till extraval tillsammans med MP nästa dag säger han tvärtom. Ena dagen säger han att deras budget inte finns mer då den har fallit. Nästa dag säger han att det är deras underlag till valplattform. Ingen kan anklaga honom för att vara ett under av tydlighet just nu. Det märks tydligt att han är ny och att han inte har någon erfarenhet av riksdagsarbete. Alla har vi väl varit nya på jobbet någon gång. Senast idag var det en som kom förbi och sa att vi brukar ju göra såhär. "Brukar" sa jag jag har ju bara varit här i två månader. Då har man inte hunnit skaffa sig så många vanor och ovanor ännu.
Det ser rätt mörkt ut att få till ett samarbete på riksplan likt det vi har i Västerås. Risken är bara att ett extraval får liknande valutgång och då blir det en liknande parlamentarisk situation. Idag kom en novus undersökning där Sverigedemokraterna hade 16%. Det är oroväckande. Ett parti som står för en fruktansvärd människosyn. I Västerås fullmäktige sa deras gruppledare att "talet om alla människors lika värde bara är flum". I deras värld är inte alla lika.

De värderingar jag tror på är ett unikt och okränkbart värde som gäller alla. Jag tror att det är dags att tillsätta en värdekommission i Sverige. Vi behöver intensifiera en värdedebatt och enas som land om vilka värderingar vi vill att vårt land skall präglas av.






Kommentarer