God fortsättning

Jag tog en välbehövlig paus under ju och nyår. Det har varit ett intensivt år. för att orka med alla utmaningar behövs vila och återhämtning mellan varven.

Vi valde att åka iväg med familjen och fira jul i Berlin. Vi körde bil ner till Trelleborg med ett depåstopp hos svärmor och Janne i Yngsjö. Efter det tog vi nattfärjan till Råstock och därefter bil några timmar till Berlin.

Vi bodde på Novotel nära Alexanderplats. Ett trevligt och barnvänligt hotell vilket är viktigt när man reser med barn. Vi hade en sorts familjerumskombination med två rum som det var en dörr emellan. Det fungerade bra även om det var lite trångt. Vi är ju några stycken i familjen.

Julafton firade vi i Svenska kyrkan i Berlin. Vi var ett 40 tal som var där i blandade åldrar. Det var jättetrevligt. Träffade en trevlig norsk kvinna som arbetar på ambassaden i Berlin. Spännande att höra hennes syn på det tyska politiska läget. Kyrkan hade ordnat ett jättefint och gott julbord.

Vi hade räknat med att mycket skulle vara stängt på juldagen. Men Legoland Discoverycenter var öppet så jag tillbringade halva dagen där med 3 barn. Maken tog med de två stora och tittade på några historiska platser.

Jag hade däremot inte räknat med att allt skulle vara stängt på annandagen. Då skulle jag ju mellandagsfynda hade jag tänkt. Men så blev det inte. Det gick ingen nöd på oss vi åkte runt och tittade på stan och besökte den fina julmarknaden. Tyskarna kan detta med julmarknader. De skapar en oerhört trevlig stämning och det finns mycket god mat att äta. Den blivande 6 åringen fick testa surkål för första gången. Han kallade det för nudlar så jag hade inte hjärta att ta honom ur den villfarelsen just då.

Hemvägen bilade vi över Danmark. Vi stannade och sov en natt i Helsingborg. På Scandic Helsingborg nord är det också väldigt barnvänligt. Dessutom hade de en av barnen efterlängtad inomhuspool.

Barnen var jätteduktiga i bilen. Det är ju en ganska lång bilresa att göra.

Vi kom hem lagom till nyår.

Vi firade nyår här hemma hos oss med goda vänner. Det blev en fyrarättersmiddag. På vår terrass hade vi sen första parkett åt flera håll för att se alla fyrverkerier. Jag måste erkänna att jag gillar dem på nyårsafton.

Politiskt så har Löfven ställt in det annonserade extra valet i mars som han hade planerat att utlysa. Allianspartierna och Miljöpartiet har gjort en överenskommelse om hur statsbudgeten skall hanteras av riksdagen. Det är bra att de kan komma överens om något i alla fall. Som lokalpolitiker kan man ibland bli trött när rikspolitiker gräver ned sig i skyttegravar och inte arbetar för att nå samförståndslösningar. Vi har så oerhört många stora framtidsutmaningar och politik är för viktigt för att låsa fast sig i positioneringar där det inte finns några öppningar överhuvudtaget. Visst är det så att Löfven har det största ansvaret och det märks att han inte har någon riksdagserfarenhet. Han har inte alltid de nödvändiga kontaktytorna som behövs för att nå fram. Men han lär sig nog så småningom. Man ska inte underskatta honom.

Imorgon börjar allvaret här i Västerås igen. Då åker vi i väg ett dygn kommunalråden och politiska sekreterarna i samarbetet för ett processdygn då vi skall prata ihop oss om de utmaningar som Västerås står inför.

Jag har också påbörjat en träningsutmaning. Att göra 100 träningspass på minst 30 min innan midsommar. Hittills har jag hunnit med 5 st. En bra start på året.

Jag vill passa på att önska alla läsare en god fortsättning på detta år.

Kommentarer