Kommunalråd på vift

Sedan lunchtid har samtliga kommunalråd i Västerås utom ett befunnit sig på vift. En är på en välförtjänt Thailandssemester medan vi andra lämnat kommunen för en konferens. 
Vi har konfererat om hur vi går vidare i vårt samarbete. Hur ska vi tänka strategiskt om de investeringsutmaningar som Västerås står inför.
Västerås är ekonomiskt en välskött kommun utan skulder. Det är positivt. Men, om vi nu ska göra framtidssatsningar så behöver vi låna upp en del för att ha möjlighet till det. 
Just nu är det lönemässigt ett gynnsamt läge. Låga räntor gör att kostnaden inte blir så stor. Men man måste ändå tänka till och ha kloka principer.

Vi fick i uppgift inför idag att lämna in en låt. Sedan sammanställde en av de politiska sekreterarna det och vi fick gissa vem som valt just den låten. Det var intressant. Själv hade jag valt "girl on Fire" med Alicia Keys. För politik handlar om att brinna för något.

Annars idag så har vi fått ett tragiskt besked. En av barnens klasskompisar finns inte längre hos oss. Hon fick ett kraftigt epilepsianfall i sömnen och vaknade inte mer efter det. Är fortfarande i chock efter ett sådant besked. Så ofattbart. Har svårt att föreställa mig hur det skulle vara som mamma att överleva sitt barn. Det går inte. 
Imorgon ska barnen få reda på det i skolan. Skönt att vi som föräldrar fick reda på det först så att vi hinner bearbeta den första chocken. Jag har tröstat mig själv genom att spela "jag fick låna en ängel" med Shirley Clamp. För barn är ju bara till låns. 

Nu ska jag försöka sova några timmar innan konferensen fortsätter. 

Kommentarer