Partiledarlös

Så kom då dagen som man har svårt att förbereda sig för. Jag satt i stadshuset på ett möte och telefonen plingade till med nyhetsflashar. Jag visste att partiledaren skulle ha presskonferens men inte vad den skulle innehålla. Jag hade faktiskt trott att ett sådant besked skulle komma i år med tanke på att vi har riksting i oktober och att vi numera bara har det vartannat år. Men jag trodde att det beskedet skulle komma efter sommaren. Men så kom det idag istället.

Genast fylls spalterna med fina minnesord och strax därefter startar alla spekulationer om vem som skall efterträda honom.
Göran Hägglund är en slitvarg. Han är utan tvekan en av de absolut skickligaste politikerna i svensk politik. Jag hade ju förmånen att få vara riksdagsledamot på den tiden när han var gruppledare i riksdagen.Han var alltid klok i att hitta bra kompromisser och lösningar i kniviga situationer. Idag är det många som hyllar hans humor och visst är den viktig. Men viktigare är ändå hans skicklighet. Han kommer lämna ett stort tomrum i svensk politik efter sig.

Som människa förstår jag att efter 11 år som partiledare är det dags att göra något annat. Efter 8 år som minister att ständig vara påpassad, att ständigt planera dagarna i 15 minuters pass då är man ganska sliten. Att dessutom pendla från Jönköping till Stockholm är inte alltid optimalt. Pendla har Göran gjort i massa år han kom ju in i riksdagen redan 1991.

Nu börjar snart ett nytt liv för honom. Ett liv där han får möjlighet att inte missa Degerfors hemma matcher. Ett liv där han förhoppningsvis inte behöver vara lika påpassad.
Stort tack för din tid Göran. Stort tack till din familj som funnits bakom dig i vått och torrt under den här tiden.

Spekulationer om efterträdare har ju redan börjat. Men den interna processen måste få ha sin gång. Vi har en valberedning som nu får en hektisk tid men de måste få chansen att intervjua kandidater och presentera ett förslag till upplägg av partiledarvalet.

Ja jag har min favorit till efterträdare och ja hon är kvinna. Hon är en av de största inspiratörer och glädjespridare som jag har träffat. Men vi får se vad som händer.

Kommentarer