Sammanfattning av två veckor

Här är mitt senaste veckobrev


Förra veckan hann jag inte få iväg något veckobrev så denna gång blir det en sammanställning för två veckor. Nu är det fredag igen och jag hoppas att du får en mysig avslutning på veckan.

Måndagen den 12:e började liksom de flesta andra veckor med kommunalrådsberedning. Kommunalrådsberedning är inte ett formellt beslutande organ utan vi bereder ärenden till Kommunstyrelsen. Först träffas kommunalråd och politiska sekreterare under cirka en timme och därefter kommer tjänstemän från stadsledningskontoret. I måndags presenterades bland annat gestaltningsprogrammet för stationsområdet och riktlinjer för trygghet och säkerhet i Västerås. Dessa ärenden kommer upp i kommunstyrelsen senare.

Eftermiddagen tillbringades på ACC. Hyresgästföreningen hade bjudit in kommunstyrelsen till en dialog om Mimers framtid och deras syn på allmännyttan. Vi hade intressanta diskussioner.

Tisdagen inleddes med verksamhetsbesök på Norra Vallbys förskola samt Erikslunds förskola. Jag prioriterar hårt att vara ute mycket i verksamheter i min roll som ordförande i Förskolenämnden. Det ger många bra input och många intressanta diskussioner. En fråga som kommer upp 9 gånger av 10 när jag är ute är barngruppsstorlekar och barnens vistelsetider.

På onsdagen hade vi beredningsutskott med Förskolenämndens presidium på förmiddagen. Där bestämmer vi vilka ärenden som är klara att gå upp till nämnden och beslutar om deltagande i olika kurser och konferenser. På eftermiddagen hade jag äran att få uppvakta Mimers ordförande Lars Korkman som firade sin 75 års dag. På vägen upp till hans lägenhet på 3:e våningen förstod vi varför han håller sig så i trim.

Torsdagen gjorde jag, Joakim och Eric besök hos KFUM på Lövudden. Det pågår en diskussion om hur den nya småbåtshamnen skall utformas så att det blir så bra som möjligt för alla inblandade parter. KFUM har presenterat ett förslag som vi fick ta del av som inte inkräktar på deras viktiga barn och ungdomsverksamhet.

Fredagen var jag på verksamhetsbesök på Bjurhovdasmyckets förskola och på Soltorpets förskola. Två stora relativt nybyggda förskolor.  En avdelning på Bjurhovdasmycket har en egen odlingslott där de odlar egna grönsaker och potatis. Barnen är jättestolta över det.

Vid lunchen så var gruppledarna i samarbetet ute i Tillberga och presenterade ett miljonregn över Tillberga. Tillberga bostäders stiftelse har sålt av sina fastigheter och fått ett överskott på 16 miljoner kronor. Dessa avser vi att investera i Tillberga. Det blir bland annat äntligen den efterfrågade läktaren i sporthallen, upprustning av lekplatsen och belysning på cykelvägen mellan Hökåsen och Tillberga.

Natten till lördagen drabbades äldsta dottern av influensan. Det är inget jag rekommenderar. Det sägs att årets influensa är mer aggressiv men så säger de nog ofta. I alla fall så gick helgen i sjukvårdandets tecken.

På måndagen hade jag 3 barn hemma som låg i hög feber. Själv gick jag till stadshuset men kände under dagen att jag inte blev bättre. Men vi hade Kommunalrådsberedning från 9 på morgonen till 15 på eftermiddagen och efter det hade vi ett viktigt möte mellan de pedagogiska nämnderna och fastighetsnämndenspresidium.  Det mötet mynnade ut i att vi ska ha ett workshop om lokalstrategi för förskola ock skola den 10 februari mellan 16-18. Om du är intresserad av att vara med på det så är du hjärtligt välkommen men ring någon dag innan och meddela.

På kommunalrådsberedningen var ett ärende uppe om Västerås deltagande i fastighetsmässan i Cannes, MIPIM- Jag ställde några obekväma frågor runt det. Det underlag vi hade fått berättade inte något om kostnaden och gav inte svar på frågan vad denna mässa tillfört Västerås. Det framkom att vi nästan hade fått en investering och att de flesta de hade haft kontakt med tidigare år var svenska företag och organisationer. Jag hade då tagit reda på vad mässan kostar och i förhållande till det mervärde det ger Västerås så anser jag att det är slöseri med skattepengar att åka dit. Förslaget är att 5 personer från Västerås ska åka. Mässan kostar i bara inträde 16000 plus moms. Utöver det tillkommer resa, boende, utlandstraktamenten. Det blir i runda slängar 200 000. De pengarna kan vi nyttja bättre tycker jag. Det är inte helt populärt att ifrågasätta men jag tror att det är viktigt att göra det och inte bara göra som man alltid har gjort. Gör man som man alltid har gjort så får man samma resultat som man alltid har fått.

Jag blev som sagt sämre under dagen så när tisdagen kom så protesterade kroppen. Det blev en dag sängliggandes för min del.

Onsdagen den 21 åkte jag och Joakim till Stockholm på partiets centrala kommun och landstingsledningsdag. 3-4 dagar om året samlas landstingsråd, kommunalråd, gruppledare, politiska sekreterare i SKL huset och får information om vad som händer i partiet centralt samt möjlighet att bygga nätverk med andra aktiva kristdemokrater från andra kommuner. Det var en jättebra dag. David Lega som är partiets 2:e vice ordförande inledde med ett anförande om att vi skall vara stolta kristdemokrater. Göran Hägglund besökte oss i slutet av dagen och pratade om decemberöverenskommelsen och om det integrationsutspel som han hade lanserat under morgonen.

När ledningsdagen var slut så fortsatte jag att vara med på en nämndordförandeutbildning som Conny Brännberg från Skövde hade. Det var väldigt lärorikt. Mycket handlade om mötesteknik och hur man som ordförande får ledamöter att känna sig trygga och bekväma.

Eftersom jag inte var helt kry när jag var i Stockholm så blev det en lugn torsdag. Jag gjorde en kort tur till stadshuset och hämtade datorn och fick efter många om och men äntligen en ny telefon. Telefonen som jag fick från början har levt sitt eget liv. Den stänger av ljudet när man minst anar det. Det är ganska besvärligt- Men nu fungerar det så jag är glad och tacksam för det.

Idag har jag ett möte om barnkonventionen i stadshuset. Jag vill att barnen och deras rättigheter ska bli ännu mer synliggjorda i Västerås.

På måndag den 26:e firar jag att jag har överlevt mitt första år som 40+. Du är varmt välkommen förbi stadshuset på en fika vid 14 tiden då om du har möjlighet.

Jag hoppas att ni alla får en riktigt bra helg. Jag ska fortsätta kurera förkylningen och i huvudsak ta det lugnt.

Bästa Kristdemokratiska hälsningar

Amanda Agestav

Gruppledare/ kommunalråd

021-393123, amanda@kristdemokraterna.se

Kommentarer