Öppen utfrågning! Intiman ikväll kl 19

Vi Svenska tar ofta det här med demokrati och öppenhet för självklart. Men det finns många platser i världen där det långt ifrån är så. Det finns länder där korruption dominerar, där politiska ämbeten ärvs i generationer. Det finns diktaturer där det inte sker några val överhuvudtaget.
Jag är glad för vår svenska öppenhet och glad över att ha haft möjligheten att ordna en unik möjlighet i svensk politik att arrangera en öppen utfrågning av 4 huvudkandidater till Kristdemokraternas nästa partiledare. Välkomna till Västerås Acko Ankarberg-Johansson, Penilla Gunther, Ebba Busch Thor och Jakob Forssmed.

Jag har varit aktiv i Kristdemokraterna sedan 1991. Både haft nationella och nu kommunala uppdrag. Ibland har engagemanget varit stort och ibland har det varit mindre. Jag skulle ändå vilja påstå att jag vet en del om vad politik innnebär på gott och ont. Även om medialandskapet har förändrats sedan jag var nationell politiker så vet jag en del om vad det innebär att hantera det.

Detta blogginlägg ska nu inte handla om mig. Om några veckor kommer Kristdemokraterna att gå till extra partikongress och välja den som blir partiledare. Den som blir partiledare blir också Kristdemokraternas nummer 1 som statsministerkandidat. Ett stort ansvar, en stor utmaning men också säkert väldigt roligt under resans gång.

Jag ska nu ge mig ut på djupt vatten men jag skulle ändå vilja dela med mig av en personlig hyllning till er fyra som kommer till Västerås ikväll. Själv sitter jag då på ett plan till Paris men det har inget med ert besök att göra :-)

För att ingen ska tro att jag favoriserar någon med detta så blir det i bokstavsordning.

Acko, du är för mig en klippa. Utan dig som partisekreterare hade partiet haft mycket svårare att enas efter den partiledaromröstning som var 2012. För mig är du en klok, omtänksam person som man lyssnar på. När man är kommunalråd vilket du har varit så vet du att man ibland behöver personer att luta axeln emot. Någon som förstår alla de utmaningar det innebär att ha ett sådant uppdrag. Acko du sprider värme och har en utstrålning som berör. Du är en vass debattör och har en genomtänkt agenda. Du lyssnar och kommer med kloka råd. Acko du är tydligt förankrad i den kristdemokratiska ideologin. Du vet vilken väg du vill att partiet ska gå framåt. Acko du har en hög integritet men bjuder gärna på spex och trevligheter. Utan dig hade Kristdemokraterna varit mycket tråkigare.

Ebba, du är energiknippe nummer ett. Många gånger under EU valrörelsen överraskade du positivt med utspel och engagemang. Ebba du ger energi i dina möten. Du är duktig på snabba repliker och är en vass debattör. Ditt engagemang inspirerar. Du har ett stort hjärta och ett engagemang för äldre och äldres omsorg. Din berättelse berör.


Jakob, du har under lång tid varit dolisen bakom Kristdemokraternas framgångar i regeringsarbetet. Få personer vet hur mycket du slitit för att få igenom vissa överenskommelser. Nattmanglingar på Rosenbad, snabba omställningar listan kan göras lång. Jakob du är en tydlig ideolog. Du tar gärna ett steg tillbaka och tänker till. Du är noga med att beslut hellre blir rätt än för fort. Vi har en gemensam erfarenhet av hur det är att leda KDU. En erfarenhet som berikar. Du har en vass penna och är en duktig debattör. Du lyckas fånga både känslan och goda argument när du skriver. Du utstrålar trygghet och värme.

Penilla du har ett stort engagemang. Du är orädd och räds inte att ta en konflikt vid behov. Man skulle kunna beskriva dig som en hjärtlig politiker. Du är ju redan inne på ditt andra. Du har en tydlig profil och du har en förmåga att se orättvisor och en stark ambition att vilja göra något åt dem. Den profil du har gett partiet inom besöksnäringen är ovärderlig. Möten är viktigt.

Det finna naturligtvis mycket mer man skulle kunna skriva om er. Ni är alla fyra fantastiska personer och jag är oerhört stolt över er. Ni har de senaste veckorna visat på ett starkt engagemang och bidragit till att partiet fått ett stort mediagenomslag. Ni har bjudit på er själva, ni har ställt upp på möten, intervjuer med kort varsel, tv framträdanden ,,listan kan göras lång.

Jag hoppas att ni får en bra kväll i Västerås trots att jag själv inte kan vara där.
All lycka till er och all framgång. Oavsett vem som i slutändan blir partiordförande hoppas jag att ni kan se tillbaka till dessa intensiva veckor med tacksamhet för så känner jag. Stort tacksamhet till er alla fyra.

Nu tar jag lite sportlovsledigt och myser några dagar med min stora tjej. Ser fram emot det. Jag lämnar alla budgetpaper hemma och prioriterar promenader och mysiga cafébesök.

Kommentarer