Värdekonservativ, konservativ eller Kristdemokrat?

Ibland uppkommer etiketteringar i debatten eller i media som inte alltid är helt korrekta om man definierar dem som man gör inom statsvetenskapen. Vissa journalister påstår att det finns en falang av värdekonservativa Kristdemokrater.
Jag har varit aktiv i partiet sedan 1991 och har änu inte mött några som jag skulle definiera som värdekonservativa.

Att vara konservativ är att vara skeptisk mot förändring. För en konservativ är nationalstaten viktigare än någonting annat. Frågor som försvar, rättssamhälle står högt upp på dagordningen. Internationellt samarbete möts med en skepticism.
Att vara värdekonservativ så betonar man framförallt gemensamma värden som inte går att förändra så lätt. Det ska finnas en tröghet i systemet. Värden som familj, om vad som är rätt eller fel är viktiga för en värdekonservativ.

Det finns beröringspunkter med Kristdemokratin och den kristdemokratiska ideologin men också stora skillnader. Kristdemokrater är inte emot förändringar. Samhället förändras hela tiden. Den pratiska politiken måste därför också vara i ett förändringsarbete. Gårdagens lösningar passar sällan i framtiden.
Värden som familj och det okränkbara människovärdet är viktiga för en Kristdemokrat. Det innebär inte som många tar sig friheten att vara moralkonservativ. Att alla ska stöpas i samma form. Att jag har rätt att lägga mig i dina livsval. Många av de som media rapporterar som värdekonservativa är i mina ögon moralkonservativa.

Jag tror att alla människor mår bra av att ha ett etiskt kompass. Jag tror att vi behöver gemensamma värderingar, samspelsregler för hur vi ska fungera tillsammans på bästa sätt. På samma sätt som det itne går att spela hockey utan regler så blir det svårt att få ett samhälle att fungera utan att vi gemensamt bestämt vad som är rätt och vad som är fel.

Kristdemokraterna i Sverige bildades som en proteströrelse. Man var emot att det planerades att skära ned på kristendomsundervisningen i skolan. Man var emot tidsanda och mordernism. Idag ser Kristdemokratin annorlunda ut. Idag pratar vi om vad som faktiskt är politikens gräner. Vad ska politiker lägga sig i och vad ska jag som enskild människa få besluta om själv. Det måste vara en ständigt pågående diskussion. Allt ska inte beslutas av staten.

Jag tror inte på moralkonservatism utan jag tror på människans rätt att själv välja. Jag tror att vi behöver värderingar som håller oss samman. Värderingar som skapar ett vi. Det innebär itne att alla måste göra lika. Det innebär att vi gillar olikheter.

Kommentarer