Att bygga ett team!

Som ledare är det viktigt att få möjlighet att bygga ett team. Det innebär inte att man ska omge sig med ja sägare som bara stryker medhårs men att bygga ett team med människor som man har förtroende för och som kan komplettera där man själv brister. 

Jag fick lite flashbacks idag då jag såg valberedningens förslag till ny partistyrelse. 1996 blev jag vald till förbundsordförande i KDU. Vi hade haft en uppslitande ordförandestrid och det var spännande in i det sista. KDU gjorde med facit i hand ett stort misstag. Det avkrävdes av ordförandekandidaterna att de skulle fortsätta att vara en del i förbundsstyrelsen. Min då störtsta antagonist slutade som vice ordförande i förbundet. Det skulle enligt vissa leda till att vi skulle hålla ihop. Dessutom var förbundets generalsekreterare den som aktivt hade bedrivit kampanj för Magnus som blev vice. 
Redan en kort stund efter att resultatet  blivit klart bestämde sig några att "vi ger henne ett år sen byter vi".
Jag fick inte några som helst förutsättningar att bygga ett team. I styrelsen fanns 3 personer som hade det gemensamt att de var övertygade om att de hade gjort jobbet bättre själva. Det var inga bra förutsättningar. Jag försökte ändå att göra mitt bästa efter de omständigheter som var. Jag hade ett starkt stöd hos den dåvarande partiledningen med Alf Svensson i spetsen ja i alla fall tills vi började jaga på partiledningen om förändring. 😊 jag lärde mig oerhört mycket och fick en erfarenhet för livet. 

Jag hade själv säkert kunnat göra många saker annorlunda. Det är alltid lätt att vara efterklok. 
Efter ett år avgick jag. Stormen ven för hårt att det var inte värt priset. 

Jag kan ärligt säga att jag inte önskar någon att få den situationen. Magnus och jag blev senare riksdagskollegor och redde ut det som hade varit så att vi båda kunde gå vidare. Vi hade ett bra och givande samarbete under riksdagstiden. 

Jag hoppas att Ebba Busch Thor nu får möjlighet att skapa sitt team. Partiet får inte göra om det som hände i kdu. De som inte vill vara med på hennes förändringsväg kanske ska göra något annat ett tag än att sitta i partistyrelsen. Ebba behöver ett starkt team runt omkring sig. Det behöver hon för att lyckas som ledare. Hon förtjänar att få en bra start på sitt partiledarskap och jag kommer göra det jag kan för att stötta henne. 

Kommentarer