Back in buissness och i stan

Nu är jag tillbaka efter lite sportlovsfirande. Har varit med äldsta dottern i Paris några dagar. Det var mysigt. Det är bra att få egen tid med något av barnen ibland.

Härhemma har det hänt en del medan jag var borta. Från att haft fyra partiledarkandidater så finns nu bara två kvar på banan. Kan dessutom tillkomma någon imorgon vid valberedningens utfrågning. Jag hade gärna varit med då eftersom jag missade den som jag själv var med och ordnade i Västerås men har itne fått någon inbjudan från mitt distrikt att få vara med. Har inte ens fått något svar på vilka som åker från mitt distrikt.
De två som är kvar är duktiga personer. Olika bakgrunder och olika erfarenheter som partiet behöver. Jag hoppas att de kan samarbeta som ett team framöver oavsett vem som blir ordförande.

Jag blev enhälligt nominerad från min lokalavdelning till distriktsordförande. Tackar ödmjukt för det och står självklart till förfogande om ombuden vid distriktsstämman så vill den 14:e mars.
Jag gjorde en paus i distrikststyrelsen efter valet i höstas för dels var jag rätt trött efter valrörelsen och dels visste jag inte vilken omfattning det skulle bli på uppdraget som kommunalråd.

Ikväll nåddes jag av nyheten att utredningen om sjukförsäkringen nu har satt ned foten och vill ta bort den bortre gränsen. Det är klokt tycker jag. Det borde gjorts för länge sedan. Det är inte värdigt att mäniskor har bollats mellan försäkringskassan och arbetsförmedlingen på det sätt som skett under några år.Det är bra att fokus ligger på rehabilitering och arbetsförmåga men bedömningarna sker oftast mot en fiktiv arbetsmarknad som inte finns. Jag har ju själv arbetat i familjeföretaget och det är kostsamt att anställa någon som är sjuk då och då. Vi hade en anställd som hade 2-10 sjukdagar varje månad. Som tur är fanns det för företaget möjlighet att ansöka om lindring av kostnaden men det var ändå pengar som skulle betalas ut och den lindring som man kunde få kom ungefär ett år senare. Det är tufft som litet företag. Största kostnaden är dock inte sjuklönen i sig utan det inkomstbortfall som blir tack vare att någon är sjuk.

Veckan som ligger framför har vi både kommunfullmäktige, kommunstyrelse och kommunalrådsberedning. Tillbringade eftermiddagen med att läsa in mig på handlingarna. På agendan står beslut om planprogram för en ny väg ut till Kärrbolandet och överföring av renhållningsansvaret till vårt kommunalförbund VAFAB.
Efter det plus en lite tupplur så blev det ett spinningpass. Det är ett bra sätt att avsluta helgen på. Nu är jag skönt trött i benen men full av energi för veckan som ligger framför.

Ja jag var i kyrkan på förmiddagen också. Pastor Daniel talade om det viktigaste som den kristna tron bygger på nämligen att Gud förlåter synder. Ett viktigt budskap.

Jag hade stegräknaren på i Paris. Det blev en del steg. Om den har räknat rätt så promenerade vi totalt 5 mil på 3 dagar. Fyndat skor gjorde vi också. Jag gillar inte skoaffärer så värst mycket men där var det riktigt trevligt. Det var trevliga priser också vilket gör det ännu roligare :-)






Kommentarer