Grattis Larsson!

Stort Grattis till Maria Larsson som blivit utsedd till ny landshövding i Örebro län. Ett klokt val och jag är övertygad om att du kommer att göra ett bra jobb där. 

Igår hade jag förmånen att vara inbjuden gäst på Entreprenörsgalan Öst av Founders Alliance. Träffade många duktiga entreprenörer som jag är imponerad av. Entreprenörer bygger Sverige. 

Idag har jag också träffat entreprenörer. Entreprenörer som startat och driver förskolor. Ni är hjältar. Stort tack för besöket på Pysslingen och på Rosenhills förskola. 

Igår hade vi förskolenämnd. Inte kul att fatta beslut om att stänga två enheter. Ekonomin i den kommunala förskolan gör att det är nödvändigt. Ikväll har jag varit med på föräldrarmöte om det. Det uppstår självklart massa frågor och funderingar. Processen i detta fall har också varit snabb. Det är på gott och ont. Ibland är det bra att fatta beslut snabbt för då minskar tiden för människor i osäkerhet. Ibland blir beslut fort men fel. I detta fall tror jag att beslutet är rätt och nödvändigt. 30 tomma platser kostar 270 000 i månaden. Det är inte hållbart ekonomiskt. 
Ja det hade varit enklare om det hade varit en förskola som föräldrar valt bort. I detta fall är det inte så. I detta fall är det en omtyckt förskola. Jag har själv haft min dotter där.  
Jag kommer att följa frågan vidare för att det ska bli så bra som möjligt för barnen som tvingas byta förskola. 




Kommentarer