Helgsummering familjemys och terrorism

Ja denna helg har varit innehållsrik. Största delen har ägnats åt familjemys idag lite utökat då både mina föräldrar och min bror med sambo och barn var här. Men för att det inte ska bli för gulligt så ägnades söndagskvällen åt terrorism. Ja inte så att jag på något sätt är inblandad.
Fick en trevlig inbjudan till en arabisk filmfestival på Elektra bion. Det bjöds på arabisk mat och filmvvisning. Först visades en Tunisisk kortfil och sedan en Marrocansk långfilm.

Långfilmen handlade om terrorism. Tre stycken extremister kidnappar en minibuss med 5 ungdomar som var på väg för att genomföra en teaterföreställning. Filmen beskriver på ett bra sätt dialogen mellan dessa parter. Den visar på komplexiteten och att det faktiskt är människor bakom allt. Extremisterna väntar på att få besked vad de ska göra med sin gissla. Gisslan vädjar om frisläppande och förstår itne varför just de blir drabbade av detta.
Extremisterna vill straffa dessa teateraktriser för de anser att de vandrar på en felaktig väg genom livet. De bestämmer sig för att de har förverkat sin rätt att leva.
Om det hade varit en actionfilm så hade den varit över på några få minuter. Men nu är det inte det utan fokus i filmen är dialogen mellan dessa inblandade. Jag skall inte avslöja hur det slutade men det är en tankeväckande film som är sevärd.
Vi hade förmånen att få ett publiksamtal med en av skådespelarna. Nu blev det lite språkförbistringar och tolkningar som gjorde väl inte dialogen optimal men det var ändå intressant. Tack för en givande kväll!
The Miserants heter filmen för den som undrar. En film som borde ses av många.

Jag brukar ju skriva att en av de bästa sakerna på helgen är mitt spinningpass som är på söndagsklvällarna. Nu möblerade jag om lite i schemat så jag hann med ett spinningpass på lördagsförmiddagen.

Hade fd fostersonen här som barnvakt ikväll. Fick det tråkiga beskedet att hans bröllop som vi sett fram emot är inställt. Den tilltänkta bruden hade smsat att hon hade ändrat sig. En månad innan det tilltänkta bröllopet.Visst är det ett märkligt sätt att avsluta en relation på? Att inte ens kunna föra en dialog och prata med varandra. Ja en sån tjej är inte värd honom. Han förtjänar definitivt något bättre. Nu är jag naturligtvis partisk men det får man väl vara som mamma.

Kommentarer