"Jag känner mig som en myra"

"Jag känner mig som en myra" så uttryckte en av de nya i min nämnd igår kväll efter gårdagens möte. Vi hade i grunden ett bra möte där vi satt blandat politiker och förskolechefer runt mindre bord och samtalade om några frågeställningar.
En person uppträdde däremot olämpligt. Det var en klassisk användning av härskarteknik rakt igenom. Personligen tycker jag att det är rent utav oförskämt.

Alla har vi varit nya i något sammanhang någongång. Jag minns själv när jag var ny i KDU och åkte på mitt första Riksmöte 1991. Jag är ganska orädd av mig men efter att ha lyssnat och sett en debatt mellan två namnkunniga Kristdemokrater ville jag åka därifrån. Den ena stod och hånlog i talarstolen åt den andra.

Senare fick jag reda på att de känner varandra sedan gammalt och hade den typen av jargong dem emellan. Det visste jag inte då. Känslan jag åkte hem med var att sådär ska jag aldrig bli. Jag ska inte behandla någon på det sättet i en talarstol eller inte alls i något sammanhang.
Sen är vi människor och jag har säkert behandlat någon felaktigt. Men det har inte varit min ambition.

När en person som är ny som dessutom inte talar perfekt svenska ännu får höra gång på gång att "jag förstår inte vad du säger", "jag vet inte vad du menar" med syfte att trycka ned den människan då blir jag upprörd.

Jag vill inte lämna ut några namn men jag kan lova er att jag inte kommer lämna detta ohanterat.
Ingen ska behöva lämna ett möte och känna sig som en liten myra.

Denna händelse visar extra mycket hur viktigt det är med en gemensam värdegrund. Respekt för varandra olikheter, förståelse för att är man nysvensk så är språket inte alltid perfekt. Förståelse för att om man är ny i ett sammanhang så får man fråga. Inga frågor är för dumma.
Västerås har ett nytt värdegrundsförslag ute på remiss. Devisen "alltid bästa möjliga möte" är rubriken i den. Det borde vissa proffspolitiker tänka på och försöka efterleva.

Kommentarer