Guldstaden

Ja jag bytte rubrik på bloggen. Vill återigen uppmärksamma att Västerås tog SM guld i Bandy. En händelse som inte får glömmas bort!

Idag var jag och några kollegor bjudna till Expectrum på lunch med Svenskt Näringsliv. De ville prata om kompetensförsörjning. Det är en oerhört viktig fråga för oss. Vi behöver säkerställa en god kompetensförsörjning för såväl kvalificerade arbeten som kräver högskoleutbildning samt de som inte kräver det.
De visade på att det är svårt om du har gått ett studieförberedande program på gymnasiet och vill få en yrkesutbildning efter det. Det är olyckligt att det är så.

Annars har hela dagen ägnats åt kommunalrådsberedning. Vi har bland annat pratat om styrsystem. En arbetsgrupp presenterade en utredning om detta. Den visar att Västerås har en uppsjö av styrdokument i form av handlingsplaner, policydokument, program, riktlinjer och planer. Förslaget är att renodla dem så att man tydligbt skall veta vad som är en handlingsplan och vilken status har den som ett styrdokument. Det tror jag är klokt.

För övrigt debatteras torget flitidgt i social medier just nu. En torghandlare hade köpt in ett nytt tält och det har tydligen fel färg enligt den lokala ordningsstadgan för torghandel som fullmäktige antog 2004. Där står det att det är benvitt och grön/vitt som gäller.
Det har hänt en del sedan 2004 och det är dags att se över dessa ordningsföreskrifter. Som Kristdemokrat funderar jag över om det är kommunens roll att besluta om färg på tälttaken. Jag är för mångfald och tycker att det berikar.


Kommentarer