Nytt husdjur?

Hörde något som krafsade för en liten stund sedan. Tittade upp och såg detta
En liten gråsparv hade letat sig in genom den öppna terassdörren. Härnder inte så ofta när man som vi bor på 7:e våningen. 

Idag har jag inga bokade möten. Skönt med en dag då det finns tid för lite reflektion och spontanmöten. Det behövs mellan varven. 

Jag blev positivt överaskad över tidningen Dagens samhälle idag. Fick lite gratisreklam för bloggen. Det är alltid välkommet. 
Eftersom jag fått epitetet rosa blogg borde jag ju skriva något om jämställdhet. 
Det saknas satsningar på det i regeringens vårbudget. Det borde göras en ordentlig jämställdhetssatsning för att locka fler män till förskolläraryrket. Fler män behövs i förskolan. Det skulle bli en helt annan utveckling då. Så Gustaf Fridolin som kommer hit till Guldstaden Västerås på måndag den 20:e om inte du är på bb förståss...ta med dig en jämställdhetssatsning som en del av det förskolelyft som du presenterade närvi sågs i Stockholm för någon månad sedan. Det vore bra för barnen och det vore bra för samhällsutvecklingen. 

För jämställdhet handlar inte bara om familjerelationer. Det handlar heller inte enbart om barnets första år. Utmaningen för familjer blir när barnet börjat förskola/pedagogisk omsorg och båda föräldrarna jobbar. Det är då de stora utmaningarna kommer. Det handlar om hur man fördelar vabdagar, hur delar man på hushållssysslorna? Hur delar man på ansvaret för barnens fritidsaktiviteter? 
När vi politiker och statsvetare mäter jämställdhet hamnar mycket fokus på föräldrarförsäkringen. Den är viktig men statistiken är inte hela sanningen. Det finns många pappadagar som inte syns. Jag vet många som är egna företagare som tar ledigt för att vara medsina barn men som inte använder föräldrarförsäkringen. 
Sen finns det andra som är helt beroende av den. Men, vad jag försöker säga är att det finns ett mörkertal i statistiken. 


Kommentarer