Partnerskap för barnkonventionen

Befinner mig just nu i Karlskoga. Västerås deltar i ett partnerskapssamarbete med andra kommuner om implementeringen av FNs barnkonvention. Partnerskapet träffas ungefär två gånger på år och kommunerna som deltar turas om att vara värdar. Ser fram emot två intressanta dagar. Har precis installerat mig på Bofors Hotell som enligt taxichauffören är det finaste hotellet. Jag tror att hon har rätt. Det byggdes på 30 talet som representationshotell för Bofors. Det jag sett hittills har varit jättefint.

Förra veckan var en kort men intensiv arebetsvecka. Hann inte blogga någonting alls då.
Måndagen inleddes med kommunalrådsberedning, på eftermiddagen hade vi presidiemöte med Mimers styrelse och på kvällen var det kommunpolitisk grupp för att förbereda kommunfullmäktige.

På tisdagen förra veckan var jag på verksamhetsbesök på två ställen. Dels besökte jag Engelska skolan som finns ute på Eriksborg och dels besökte jag Rönnby förskola som är Västerås största förskola.

På Engelska skolan har de en utmaning i trafiksituationen. Bussen kör inte längre in till den gamla huvudentren utan stannar i princip i en korsning. Det gör att många föräldrar väljar att skjutsa sina barn istället för att låta dem åka med bussen. Det är inte bra. Det är en tidsfråga innan det händer en olycka där. Rektorn berättade att han varit i kontakt med kommunen och med VL som kör bussarna. Det slutgiltiga svaret han får av en kommunaltjänsteman är "jag kommer inte medverka till någon flytt av busshållplatsen under min livstid". Att uttrycka sig så står i direkt strid mot den värdegrund som Västerås vill stå för. Det är under all kritik. Det handlar om barnsäkerhet och då har kommunen ett ansvar. Det spelar ingen roll om det är en fristående verksamhet eller om den är kommunal.

På tisdagskvällen deltog jag samt några kommunalrådskollegor och tjänstemän från integrationsenheten på ett möte i Sevalla. Tack alla som kom. Det blev ett bra möte om landsbygdsutveckling.

På onsdagen började morgonen med att jag gjorde en rejäl vurpa på cykeln på väg till stadshuset. Jag blev ordentligt blåslagen framförallt på benen. Inte skönt alls kan jag meddela. Det är väldigt halt vid brofästen fick jag erfara.Tack till er som stannade och hjälpte mig.
Jag tog mig till stadshuset och där var det en fullspäckad mötesdag. Vi började med kommunstyrelse därefter ordförande beredning och slutade med kommunfullmäktige. På kvällen eller snarare natten 23.30 när jag lämnade stadshuset så var jag rätt mör i både huvudet och kroppen.

På torsdagen var vi på besök på Hässlö och mötte ett flertal verksamheter där som på något sätt har anknytning till flygplatsen. Det var intressant och lärorikt. En hel del av företagen har flyttat till Västerås från Bromma då de blev utslängda därifrån. Ni är extra välkomna till oss. Vi har utvecklingspotential för området och välkomnar gärna fler aktörer till vårt flygplatsområde. Stort tack till alla som arrangerade besökte och till alla företag som vi fick träffa. Vi avslutade förmiddagen med ett kort besök på flygmuseet. Spännande att se alla fina gamla flygplan som faktiskt inte bara är utställningsföremål utan som även används för att flyga med fortfarande.
Västerås flygplats är en viktig aktör.

Nu väntar de på mig med lite kaffe så jag återkommer med rapporter om hur dessa dagar går.



Kommentarer