Thank God it is Friday!

Så känner man många gånger efter en intensiv vecka. Denna vecka har dock varit kortare och inte riktigt lika intensiv som förra veckan.
Vi går mot ljusare tider. Det är skönt. Det är inte alls lika kallt utan behagligt att cykla nu.

Jag hade två bra dagar med partnerskapet för barnkonventionen. Just nu pågår en process hur det fortsatta samarbetet ska se ut och vad innehållet skall vara. Alla var överens om att de vill fortsätta och vi gav lite inputs till hur vi kan utveckla arbetet. Det är viktigt att stärka barns rättigheter och att göra barn synliga.

Annars denna vecka har jag fått vara lite "pain in the ass" åtminstone känner jag mig lite så. Det är ju en av mina uppgifter som förtroendevald också att vara det så det är inte så konstigt. Vi hade en gruppledaröverläggning som handlade om del två i en organisationsöversyn. Mitt dilemma är där att jag itne tror på den organisationsmodell som föreslås. Jag tror att New Public management dvs beställar utförarmodellen har lite grann överlevt sig självt. Jag tror mer att framtiden handlar om social hållbarhet och att knyta verksamheter närmare varandra än att fortsätta i stuprör långt ifrån varandra. Jag är den enda som ifrågasätter det generellt. De andra har delar som de är tveksamma över. Jag tycker också att det är problematiskt när organisationen utreder sig själv. Att inte ta in en oberoende utomstående expert känns märkligt. Risken är att det finns andra hänsyner som tas omedvetet istället för att fokusera på den mest optimala organisationen.

Att skapa en perfekt organisation tror jag inte är möjligt.

Jobbar också på att ta tag i de signaler jag får när jag är ute på besök. Det handlar om attityder till näringsliv och enskilda företagare i Västerås. Kommunikation är hur svårt som helst och det är lätt att det blir missförstånd helt i onödan. Jag jobbar hårt för att kommunen skall ha en positiv attityd till näringslivet men samtidigt har man också en dubbel roll i och med att man är ansvarig för att gällande bestämmelser följs och därmed utövar myndighetsutövning. Viktigt att man kan kombinera dessa roller så att det blir ett bra möte.

Ikväll tänkte vi ha lite familjemys och gå på restaurang. Vi har bara de två minsta barnen hemma då så det är en stor skillnad. 6 åringen har snöat in sig på ett ställe där vi var tidigare där de har glassbuffe som efterrätt så det lär nog inte vara möjligt att gå någon annanstans.









Kommentarer