Entreprenörer bygger Sverige

Är på väg till huvudstaden. Sitter på tåget. Ska vara med vid en boklansering av entreprenörshandboken volym 2. Det ser jag fram emot. Jag är så stolt över att vi har så många duktiga entreprenörer i vårt land. Personer som du och jag som har en ide och som sen lägger ned sin tid och sin själ för att förverkliga den. 
Det är ett högt pris att vara entreprenör. Det är sk risky buissness. Du äventyrar mycket av din egen trygghet.

Vi är ju en småföretagarfamilj. Jag vet precis hur det är med alla up and downs. Vårt välfärdssystem är inte anpassat efter entreprenörer. Fortfarande är fokus på om du har ett fast jobb eller inte. Men alla som varit företagare vet hur det kan flukturera. Jag vet om alla vakennätter som man har som liten företagare. Ska likviditeten räcka? Finns det pengar till löner? Har man anställda så kommer man som ägarfamilj i sista hand. 

Men upsidan är friheten och lyckan när det går bra. Att få äga sin tid och få göra det som man brinner för. Det är fantastiskt.

Jag brinner för politik. Jag brinner för att få ge förutsättningar för entreprenörer och alla andra att förverkliga sin dröm. Att inte bygga system som försvårar utan som möjliggör. Det behöver vårt land. Det behöver Västerås. 

Igår fick vi budgetdragningen från stadsledningskontoret. Det är inte någon munter läsning. 2016 kommer bli ett tufft år. Nu krävs det att vi vågar tänka utanför boxen. Det är inte det kommunala systemet riktigt anpassat för. I dagens vlt kräver en folkpartist att vi satsar mer på äldreomsorgen. Inför detta år fick de en satsning på dryga 40 miljoner tror att det var 44. (Har inte exakta siffror i huvudet.) Nämnden som han själv sitter i kan j börja med att visa att de kan hålla sina budgetramar för innevarande år. Det är lätt att skrika på mer pengar men att hushålla klokt med de resurser de har är en dygd. Ekonomi handlar alltid om prioriteringar. Oavsett hur lite eller mycket man har i den egna plånboken eller i den offentliga ekonomin så är det prioriteringar. Jag gör gärna satsningar principiellt på äldreomsorgen men att stoppa mer pengar i ett svartt hål. Det håller inte.

Jag känner igen situationen från när jag satt i försvarsutskottet i riksdagen. Det var ungefär lika då. Försvarsmakten var ett stort svart hål ekonomiskt. Nu har de gått igenom ett stålbad och faktiskt kommit överlevande ut ur det. Det kommer äldreomsorgen att göra också. Men det löser sig inte självmant utan det krävs inledningsvis tuffa strukturella beslut. Det kan exempelvis handla om antal timmar som man kan få hemtjänst innan man behöver byta hem. För ett särskilt boende är inte en institution. Det är ett hem där man får lite extra service. 

För övrigt hoppas jag att det vackra vårvädret återvänder snart. Igår var en riktigt fin dag. Till helgen vill jag gärna hadet tillbaka. 




Kommentarer