Ont det gör ont..

Den häer kvällen för 11 år sedan fick jag åka in akut till Södersjukhuset. Jag var gravid i v 29+1 med tvillingar. Värkarbetet hade startat. Det var en surrealistisk upplevelse att vara på en förlossningsavdelning för att stoppa värkarbetet. Jag fick dropp med någon medicin som skulle lugna livmodern. Just den här kvällen var det Eurovision och Lena PH tävlade. Jag blev utrullad i dagrummet för att se lite på det. I samma rum var en annan kvinna som hade dropp för att sätta igång sitt värkarbete. Lite tragikomiskt är det att låten Lena PH tävlade med var just "Ont det gör ont". Ja alla kvinnor som någongång haft värkar vet ju att det gör ont.

I mitt fall lyckades de stoppa värkarna några dagar men i v 29+4 så föddes de små mini tvillingarna. 1445 g och 1390 g vägde de. På måndag fyller de 11 år. Idag kan man inte se på dem att de är födda så mycket för tidigt.

Kommentarer