Siffror, pengar och investeringar

Idag har pengar och siffror varit i fokus. Hela dagen har haft fokus på budgeten inför 2016. Vi har pratat om investeringar och finansieringsprinciper. Inte helt enkelt. Västerås har haft en riktigt bra ekonomi men nu blöder vi. Inför 2016 ökar den summa vi måste betala till skatteutjämningssystemet. Framförallt det som rör LSS delen. Det blir nästan 100 miljoner som vi måste betala till andra kommuner i Lss utjämning. Det är dags att se över det systemet.

Vi har pratat investeringsbudget också. En växande stad har en del investeringsutmaningar. Vi har behov av såväl infrastruktur som i lokaler för kärnverksamheten. En stor knäckfråga är också hur mycket vi ska investera i vår hamn. Här är vi inte helt färdiga.

Vår hamn är en viktig del av vår transportinfrastruktur. Att transportera sjövägen är dessutom mycket mer miljövänligt än landvägen. Så ni som ännu inte upptäckt hur bra det är gör det. Ni har mycket att vinna på det! 

Imorgon ska jag på träff med fristående förskolor samt på ett seminarium som handlar om somalier i skolan. Det ska bli intressant. Kvällen avslutas med en träff med energibolaget. 

Avslutar denna kväll med lite hårfärgning. Inte kul att få så många gråa hår när man bara är 41 år. Jag vet att det är en världslig sak men för det egna välbefinnandet känns det bättre. 
För övrigt sa min 12 åring häromdagen " mamma om du ska följa med mig till Gröna lund måste du sminka dig" varför det frågade jag. Det gör jag ju i princip varje dag. "Jaha men då blir det ingen skillnad" svarade han. Vet inte vad han menade med det egentligen eller om det bara var en fix ide som han fått för sig. 

Avslutar med ett fint citat. 



Kommentarer