Att kräva någons avgång..

När jag var ungdomspolitiker var det väldigt populärt att kräva andra personers avgång. Jag har själv gjort det några gånger. Nu har den trenden flyttats framförallt till sociala medier. Där finns det ingen pardon. Där får man aldrig göra fel. Ett felaktigt uttalande så får du ett drev utan dess like. Som politiker är man van att ta sånt. Det hör till spelets regler. Det är för min egen del ok så länge det handlar om åsikter. Men när man börjar gå in på hur någon är som person ja då har man i mina ögon passerat gränsen.
Idag är det populärt att kräva rikspolischefen Dan Eliassons avgång. I mitt Facebookflöde svämmar det över personer som är arga för hans uttalande. Jag blev också arg när jag såg det klippet från nyhetsmorgon. I det klippet uttalar han sig om det hemska mordet i Mölndal. Det framstår som om han tycker synd om 15 åringen som gjort det. Det framstår som om han försöker försvara agerandet med den taskiga situation som denne pojke kommer ifrån.

Men är det synd om en 15 årig mördare? Den som det är synd om är väl den 22 åriga tjejen som fick sätta livet till. Helt i onödan. Helt meningslöst. Den det är synd om är flickans anhöriga och vänner, arbetskamrater. Alla de som fanns i hennes liv där hon var en person som betydde något för dem. Det är väl dem de är synd om?

Det är också synd om Sverige som land. Som öppnar sina gränser och tar emot människor som kommer från de mest vedervärdiga förhållanden och så händer det såna här fruktansvärda saker. Det är som om vårt land får en käftsmäll. Tacken för att denna kille fått komma hit, fått bo på ett hvb hem. Fått mat, kläder och omsorg ja det är att han tar sig friheten att knivhugga en 22 åring till döds.

Ja det är synd om människorna. Ja det är synd att det finns så vedervärdiga förhållanden i världen som gör att inte alla barn får växa upp i fred och kärlek.

Men nej Dan Eliasson det är inte synd om en 15 årig mördare. I mina ögon har han förverkat den chans han fick att bygga upp ett nytt liv. Om jag hade varit du så hade jag försökt förtydliga mina uttalanden och bett den drabbade flickans familj om ursäkt. För övrigt tycker jag att dina medarbetare ska säkerställa att denna kille får en ny chans att bygga upp ett nytt liv i ett annat land.


Det vi inte får glömma är att hela den här händelsen påminner oss om att det är komplicerat att ta emot personer som har alla dessa fruktansvärda upplevelser med sig. Det ställer krav på oss som samhälle. På oss som politiker. Det kräver att det finns möjlighet för dessa personer att bearbeta sina trauman. För vi kan aldrig acceptera att det ska gå ut över 3:e man. Vi kan aldrig acceptera att människor ska behöva sätta livet till på grund av att de som kommer hit inte får hjälp att hantera sina trauman.

Jag vet inte om jag tror att det är en långsiktig lösning att kräva Dan Eliassons avgång. Jag säger istället som jag lärde mig i försvarsutskottet. Gör om gör rätt!

Kommentarer