Förtroende

Politik handlar om förtroende Politiker som jag är vanliga människor. Vi är varken bättre eller sämre än någon annan. Däremot är det så att det ställs högre krav om du är politiker. Det hör till "spelets regler". Det är svårt att bygga upp ett förtroende men det kan gå ganska snabbt att rasera det.
Ibland när mediadrevet går mot enskilda personer så funderar jag på om vi inte har glömt att det handlar om människor. Även om du är en toppolitiker så är du en människa. Jag försvarar inte fel men tycker att vi alla borde ha en ödmjukhet inför livet och för de utmaningar som vi möter.

Det är lätt att bli fartblind om man har en position för länge. Det är lätt att hamna i en kultur där man tycker att man är "värd" sina förmåner för att man arbetar mycket och att det är ett "pris" att vara en offentlig person. Redan där så bör man fundera på om man inte ska ta en time out och göra något annat. Jag vet och visste innan jag själv tog mig an utmaningen att vara kommunalråd och vice ordförande i Sveriges 6:e största stad att det är ett krävande uppdrag. Det är inte ett 9-17 arbete. Jag är arvoderad för att finnas tillgänglig och kunna fatta beslut när det krävs. Det förväntas att jag är påläst inom de områden som jag fått som ansvar.

Ibland händer det att politiker gör fel. Det händer mig titt som tätt. Men vissa fel är inte accepterade att en politiker gör. För det handlar om förtroende.
I grunden tycker jag inte att Margot Wallström har gjort något formellt fel i hennes lägenhetsaffär. Hon har precis som alla vi andra som någongång letat bostad i Stockholm frågat runt bland vänner och bekanta om tips på lägenhet. Att hon har vänner i Kommunal är inte så konstigt med hennes långa partipolitiska karriär. Det är inte heller konstigt om nu Kommunal hade en lägenhet ledig frågade henne då hon säkert är en bra hyresgäst.

Men som minister måste man tänka sig extra mycket för. Som toppolitiker måste du ha ett oberoende till intresseorganisationer. Det skall inte kunna misstänkas att man gynnar en enskild organisation. I Sverige är ministerstyre förbjudet. Men att tro att Margot Wallström direkt skulle ha fattat beslut i regeringen som direkt gynnar Kommunal som fackförbund känns lite overkill om någon frågar mig. Margot Wallström är utrikesminister och hennes ansvar är att Sverige för en utrikespolitik som är beslutad i Riksdagen samt att skapa och behålla goda relationer med omvärlden.

Jag tycker snarare att det i hennes uppdrag som utrikesminister som hon kan ifrågasättas .Jag tycker att det är problematiskt att Sveriges utrikesminister inte har förtroende i Mellanösterns enda demokrati. Landet Israel. Jag respekterar att alla inte gillar allt Israel står för och allt Israel gör. Men att försätta Sverige som land i en situation där vår högste utrikesrepresentant inte är välkommen till landet är bekymmersamt. Det ser jag mycket mer allvarligt på en hennes hyreskontrakt med Kommunal.

Men visst jag håller med Stefan Löfven. Hon hade kunnat lösa sin boendesituation på annat sätt. Margot tillhör en av de priviligierade som faktiskt kan betala för sig och som haft goda löner under en lång tid. Hon hade kunnat köpa en bostadsrätt och sluppit detta drev och sluppit bli ifrågasatt. Men nu valde hon inte det utan valde att anta det erbjudande hon fick om att hyra tillfälligt. Då får man tåla att bli ifrågasatt och granska. Det tror jag att hon klarar. Det jag funderar över är om hon klarar förtroendefrågan? Frågan är om Stefan Löfven i det läge som hans parti befinner sig i klarar detta? Stefan Löfven har många tuffa utmaningar och Sveriges relationer med omvärlden är faktiskt en av dem.

Nej jag tycker inte att Wallström ska behöva gå i detta skede utan att kunna alla turer i detalj men, jag tycker att det problematiska är de ansträngda relationerna med andra länder. Det borde Stefan Löfven bekymra sig om.

Varför han ska bry sig om det handlar om två saker. Dels handlar det om Sveriges säkerhetsläge och dels handlar det faktiskt om jobben, Om vi vill skapa möjligheter för våra svenska företag till en stark export så behöver vi goda relationer med vår omvärld. Om vi vill att utländska företag ska etablera sig i Sverige så behöver vi goda relationer med andra länder. Att då som utrikesminister bli portad från vissa länder duger inte. Det skapar ansträngda relationer.

Ansträngt blev det för övrigt på Kommunstyrelsen idag härhemma i Västerås. En ledamot uttalade sitt missnöje med en bolagsledning i en affärsmässig fråga som oppositionen naturligtvis vill göra till politik. Affärsmässigt är denna fråga bra för Västerås. Det handlar om en fastighet som ligger strategiskt och som behöver förädlas. Staden ägde den tidigare men valde att sälja den till ett bolag som hade förädlingsplaner. Nu lyckades det bolaget inte med det. Nu vill ett av kommunens bolag köpa den och omvandla den till en kontorsfastighet. Det är bra för Västerås. Det är absolut inte skrivet i sten att bostadsbolaget Mimer för all framtid ska äga denna fastighet men att nu köpa och göra en insats för staden är bra. Men oppositionen med Moderaterna i spetsen är emot. En av Moderaternas ersättare sitter i styrelsen för ett bolag som ska hyra kontorslokaler av Mimer. Idag på kommunstyrelsen uttalade han sitt missnöje över ledningens förslag och över det beslut som fattades i styrelsen. Det handlar om förtroende. Borde man inte då ta konsekvenser av sitt agerande? Kan man sitta kvar som ledamot i ett aktiebolag när man offentligt dissar sin företagsledning? Det var inte första gången han gjorde det. Personen i fråga pratar vitt och brett om näringslivet om att "så gör man inte där" osv.  Den erfarenhet jag har av näringslivet är att om man uttalar sig på det sätt personen i fråga gjorde idag så kan man inte vara kvar. Det handlar om förtroende. Det är skillnad om en hel styrelse inte har förtroende för en ledning men i detta fall är det en enskild person. Jag hoppas att ledaren för det partiet tar tag i den frågan. Fast det kommer de nog inte att göra men hoppas kan man ju alltid.
Nu kommer frågan att avgöras i fullmäktige den 4:e februari. Jag hoppas att oppositionen tänker om och bidrar till Västerås utveckling istället för att vara bakåtsträvare.

Själv firade jag dagen med familjen och lagade thailändsk middag hemma. Flera små rätter. Det blev supergott. Ni missade något som inte var här.

Kommentarer