Opinionsmätningar.

Idag publicerar sifo en av sina månadsmätningar. Den enda partiledare som säkert vaknade med ett leende på läpparna var nog Jimmie Åkesson. Ingen annan kan vara nöjd med detta resultat.
Stefan Löfven har det tufft. S får de sämsta siffrorna någonsin i en sifomätning. Jag tror inte att det finns någon socialdemokrat som var beredd på detta. Stefan var ju den som skulle rädda partiet efter Juholt. Så ser det inte riktigt ut att bli. De ansträngningar som han har gjort har inte gett någon större effekt i opinionen. Jag tror dessutom att Löfven opinionssiffror påverkas av att han leder en minoritetsregering med mp. Men det är inte min sak att utvärdera honom och hans samarbeten, det får hans eget parti göra. Men ett tips kan ju vara att ta en lunch med en tidigare S märkt statsminister.

Kristdemokraterna mitt eget parti tar ett litet skutt uppåt i denna mätning. Det är bra. Men 4,4 % är inget jag personligen är nöjd med. Jag tror att vi kan leverera bättre än så. Vi har en ny duktig partiledare som kan ta för sig i debatten. Det är bra.

Nu ska man inte dra för stora växlar av en enstaka mätning. Det är bara en ögonblicksbild av en opinion. Det som ändå är allvarsamt och som gör att man måste ta opinionsläget på allvar är bristen på majoritet hos något av blocken. Nu tillhör inte jag dem som tycker att man ska låsa fast sig vid blockpolitik. Jag tror i grunden att det blir ett fördummande av politiken och i förlängningen av väljarna. Det gör det svårt för väljarna att se vad som är unikt med just det partiet.
Om det hade varit val idag och dagens mätning hade varit valresultat så hade varit riktigt bekymmersamt. För vem ska kunna styra ett land utifrån dessa siffror?

Nu är detta inte ett valresultat och för mitt eget parti så vill jag bara säga att det är inte nu vi ska vara bäst. Den opinionsmätning som gäller är den som väljarna kommer leverera i form av ett valresultat 2018. Personligen tror jag inte på ett extra val. Jag tror eller vill tro att det finns politiker på riksnivå som faktiskt kan och vill ta ansvar och styra vårt land. Som kan initiera en regeringskonstellation som inte enbart består av dagens två partier. Men för att det ska bli möjligt så måste man våga tänka utanför boxen. Våga tänka nytt.





Kommentarer