Samhällsansvar?

Vilket samhällsansvar har dagligvaruhandeln. Tänker lite extra mycket på Netto som ligger bredvid sonens nya skola. Det är idag förbjudet att sälja lättöl och cigaretter till de som inte ännu fyllt 18 år. Det sköter de flesta affärer bra. Men något jag inte förstår är varför ni fortsätter sälja tändare och tändstickor till barn? Måste det till en lagstiftning för att ni ska sluta med det?

Vet ni vad barn och unga använder tändare till som ni har sålt till dem? Om ni inte vet kan jag berätta att de eldar. De testar att sätta eld på pingisbollar och papper i skolan. Fler än en gång i veckan går brandlarm på någon av Västerås skolor och brandkåren rycker ut. Ibland hinner det som tur är inte gå så långt.

Så kära handlare sluta sälj tändare och tändstickor till barn. Ta ett samhällsansvar på egen hand.
Jag tar mitt ansvar som förälder och har förbjudit mina barn att köpa. Trots det ertappades den 13 åriga sonen med en nyinköpt tändare på sin skola häromdagen. Jag har inte möjlighet som förälder att kontrollera honom hela tiden och jag tycker inte att det ska behövas heller.

Jag vill inte driva frågan om förbud och lagstiftning. Det borde räcka med lite sunt bondförnuft. Så sluta sälj tändare till minderåriga.

Kommentarer