Viktiga värden

Samhället behöver bra värderingar. Värderingar som bygger på att alla människor har ett unikt och okränkbart värde. 
Jag tror på det öppna samhället, tror att det berikar oss att möta andra med annan kulturell bakgrund, annan religion och ett annat språk. 
Men jag tror inte på unkna värderingar. Jag tror inte på de uttryck som vissa män står för. I deras ögon är svenska tjejer horor som är ok att antasta och röra vid hur som helst. Dessa unkna värderingar hör inte hemma i vårt samhälle oavsett om det är en etnisk svensk som uttrycker dem eller om det är en man från ett arabland. 
Alla människor är värda respekt. Oavsett hur en kvinna klär sig eller hur stor hennes eventuella alkoholkonsumtion har varit så är ett övergrepp inte ok. Ett nej är ett nej. 
Den dubbelmoral som vissa ger uttryck för är något jag inte har mycket till överst för. 
Det är aldrig ok att tafsa på någon som inte vill bli tafsad på. 

Det är naivt att tro att ett mångkulturellt samhälle inte innebär utmaningar. En av de största handlar faktiskt om värderingar. Vi har nåtts nu under några dagars tid om rapportering av hur tjerjer utsatts för övergrepp på festivaler, på nyårsfiranden. Det räcker nu! Enligt vissa mediauppgifter har polisen mörkat en del av detta. Vad de har för orsak till det vet jag inte. Ej heller om det är 100% sant. Men det jag vet och som är tydligt är att om nu inte fler politiker än jag vågar ställa sig upp och markera emot detta och på allvar sätta igång ett värdegrundsarbete så är det här bara början. Om dessa unkna värderingar får ett starkare fäste så är det bara en tidsfråga innan fler av mina medsystrar kommer bli drabbade. Det får inte hända! 

Att bli utsatt för ett övergrepp är något av det mest fruktansvärda som man kan uppleva. Att någon behandlar en som om man var en ägodel eller en madrass. Nej det är inte ok. 

De ensamkommande flyktingbarn som kommer hit till vårt land ska naturligtvis få skydd men de måste också matas med goda värderingar. Värderingar som säger att det inte är någon skillnad i värde på män och kvinnor. Att vi i detta land behandlar varandra med respekt. Att vi ställer upp för varandra. Att vi solidariskt är med och finansierar en stor del av välfärden. Att vi är med och bidrar. 

Det är dags nu att sluta vara naiva. Det är dags nu att ta värderingsfrågor på allvar! 

Kommentarer