Gör du någon skillnad?

Igår fick jag frågan av en person om jag och mitt parti gör någon skillnad. Jag blev lite överrumplad över frågeställningen. Det är dessutom svårt att värdera sig själv och sina insatser. Det blir ju inte helt objektivt. Men frågan är berättigad och bra att den ställdes för det manar till eftertanke.
Jag är inte någon plakatpolitiker. Jag har svårt när det handlar om plakatpolitik. Jag vill leverera resultat. Jag tycker nog att jag har visat resultat under mitt år som ordförande. Nämndens ekonomiska resultat slutade med 7 miljoner plus. Ett bra resultat gör sig inte självt. Det krävs en aktiv politik och aktiva åtgärder. Det krävs att man vågar fatta beslut.

Ibland måste man dessutom vara grindvakt. Att hålla på politikens gränser och kommunens uppgifter. Det kan ibland leda till att man tvingas vara hård och kall. Men det finns oerhört mkt som borde göras och pengapåsen räcker inte till allt. Hur behjärtansvärt ett syfte och ett ändamål är så finns det en verklighet som man måste förhålla sig till. Det blir en oerhört oseriös politik om man inte tar den ekonomiska situationen på allvar.

Jag hoppas att vi som parti gör skillnad. Jag hoppas att jag som kommunalråd gör skillnad. Vi är inte perfekta varken mitt parti eller jag men vi har goda ambitioner och det hoppas jag att Västeråsarna ska vara medvetna om.

Kommentarer