Lokaler..

Hela eftermiddagen har ägnats åt lokalprocesser. Vi har haft ett gemensamt presidiemöte med fastighetsnämnden, byggnadsnämnden och de tre pedagogiska nämnderna. Det är viktigt med ökad kunskap och förståelse för varandras processer i de olika förvaltningarna. Jag tycker att det var ett bra möte och att det fanns en konstruktiv anda att faktiskt komma fram ide olika frågor som vi har att hantera.

Morgonen började jag på besök ute hos VAFAB miljö och träffade Carina Färm som är direktör där. Det var bra att få en uppdatering över deras verksamhet och kommande framtidsutmaningar. Vi producerar väldigt mycket avfall per person och hela samhället skulle vara en vinnare om vi blev ännu duktigare på att sortera. Keep it simple, det ska vara lätt att göra rätt är två klyschor som faktiskt har betydelse för vårt beteende. Jag vet ju för egen del hur lat man är när bruna papperspåsarna har tagit slut. Det är få gånger som jag åker ner med hissen till miljöboden en extra gång för att hämta nya utan jag tar det sen tänker jag och så tömmer jag slasken i restavfallet. Jag tror inte att jag är ensam men det är ingen ursäkt egentligen.

Just nu får jag mail där föräldrar som står i förskolekön inte har fått någon placering ännu till önskat datum. Det är frustrerande som förälder att inte få besked i tid. Man vill ju kunna lämna besked till sin arbetsgivare och kunna planera för att övergången ska bli så bra som möjligt. Vi fick en dragning över hur kösystemet fungerar på senaste nämnden och det är mycket mer komplicerat än jag trodde.
Det är inte så enkelt som att om jag ställer mitt barn i kö när det föds så har jag garanterat en plats. Så funkar det inte. Jag tror att jag nog blir ännu mer invecklad om jag försöker förklara det jag har uppfattat. Men jag vill gärna ha inspel på hur vi kan skapa ett bättre mer transparant system. Jag vill ha kösystemet så enkelt som möjligt.

Nu ska jag gå och möta några företagare en stund för att sedan bege mig hemåt.

Kommentarer