Att fokusera på rätt saker..

Ja jag erkänner att idag var kanske inte den roligaste dagen på jobbet. I mitt arbete behöver man ständigt vara skärpt och påläst. Igår var en rolig men intensiv arbetsdag. 14 timmar som jag beskrev lite grann om i ett tidigare inlägg. Efter en lång arbetsdag kan det ibland ta en del tid innan man varvar ner och kan somna. Att smälta alla intryck från möten och alla de människor som jag möter under en dag kan ibland ta en stund. Igår somnade jag vid  2 tiden.


En natt med få timmars sömn gör inte att hjärnan är totalskärpt hela tiden. Tror inte en sekund att jag är ensam om det.

Idag har vi haft kommunstyrelse hela dagen. På förmiddagen var det överläggning i 3 viktiga frågor och på eftermiddagen var det  formella sammanträdet.

Jag har tidigare skrivit om den investering som bostadsbolaget Mimer vill göra. Bolaget vill investera i en kontorsfastighet för att skapa ett nytt huvudkontor för sig och för Mälarenergi som också är ett kommunalt ägt bolag.

Idag på sittande KS får jag två detaljfrågor. Den ena kan jag svara på men den andra står det still i hjärnan. För er som inte vet det så är det ett maktspråk i politiken som företrädelsevis män ägnar sig åt att pressa kvinnor på detaljer. Detaljer är viktiga framförallt vad gäller affärer men att kräva att någon skall kunna alla detaljer utantill är inte rimligt. Det fanns som tur är en ekonomichef på plats som kunde svara på frågan.

Om jag hade tänkt till hade jag vetat svaret för det är ingen hemlighet. Fakta har funnits utskickat i handlingar ända sen i början på februari. Varför någon då försöker göra det till en nyhet är för mig obegripligt och bara ett uttryck för en patriarkalisk maktutövning. En signal på att personen i fråga själv inte har läst alla handlingar under ärendets tidigare beredning.

Personligen har jag mest varit fokuserad på lönsamheten i projektet. Kommer det bli några direktavskrivningar? Blir det en lönsam affär? Från revisorerna har det kommit besked om att de inte anser med de siffror som idag finns att tillgå att det behövs någon direktavskrivning. Avkastningsmässigt så ser kalkylen ut att hålla och bli en lönsam affär för bolaget.

För Västerås är det en bra investering. Det är bra att fastigheten som är belägen vid en av Västerås infarter förädlas.


Det blir en win win situation för alla inblandade parter. Men det hör ju till oppositionens roll att vara negativ och ifrågasättande. Jag bjuder Liberalernas ledare på några sekunder i rampljuset i sin iver att framstå som att han avslöjat något. Det enda han med detta har avslöjat är en vice kommunstyrelseordförande som borde haft några fler timmars sömn förra natten.

Kommentarer