Kontraster..

 
Jag var ju som jag tidigare skrev i Stockholm igår. På vägen tillbaka till tågstationen så gick jag in en sväng på Glitter. Gjorde några små fynd på deras rea. 75% rabatt var det på dessa söta örhängen. De kostade bara ett par tior.
 
Jag är privilegierad som kan göra ett sådant spontanköp. Som en kontrast till det träffade jag Habib och Marina från Syrien på kvällen. Vi var hemma hos ett par gemensamma goda vänner. De bor på ett asylboende här i stan och lever på 24 kr var om dagen. Det är så svårt att föreställa sig när man hör deras berättelse. Att allt man äger har blivit sönderbombat. Att fly med två väskor genom svår terräng. Att varandra mer än 3 h innan man kommer till den efterlängtade båten som ska ta dem över medelhavet. En liten gummibåt. Deras första order på båten var att de var tvungna att slänga sina väskor överbord. Kvar hade de enbart pass, mobiltelefoner och en plånbok. Allt annat är borta.
Det är så svårt för mig som är uppvuxen i detta land och trots ibland för mig tuffa ekonomiska tider så är det ändå ingenting i jämförelse med dem och deras historia.
Att komma till ett nytt land utan någonting. Att inte kunna språket inte veta hur saker fungerar. Inter förstå kulturen. Det är jättetufft. Men Habib och Marina gör det bra. De har på kort tid lärt sig mycket svenska. De längtar naturligtvis efter att få en egen lägenhet och kunna bli självförsörjande igen.
Jag är glad att jag fick träffa er och glad över att ni delade er berättelse.
 
Idag har jag ägnat ett möte åt att prata om förslaget till nytt klimatprogram för Västerås. Det kommer att bli bra. Klimatfrågan är faktiskt en ödesfråga för framtiden och det är viktigt att vi försöker realisera de mål som finns och minska våra CO2 utsläpp.
 
På eftermiddagen hade vi kommunbesök från Gävle. De ville veta mer om vår process i att ta fram ett nytt resecentrum i Västerås. För mig som inte varit med så länge i detta så var det också spännande att få en tillbakablick. Det är en planeringsprocess som varit igång ett bra tag och kommer ta ett tag till innan det blir klart. Ambitionen är att det ska gå att ta ett första spadtag innan valet men det finns en del frågor kvar att lösa innan det är möjligt. Gävle flaggade för att de kanske springer om oss och blir klara snabbare. Men vi får se. Inför det hotet kanske vi snabbar på våra processer ännu mer :-)
 
Så har flygplatsen varit föremål i tidningen igen. Denna gång handlade det om den tillförordnade vdn i bolaget. Det är väldigt lätt när man ser en sån artikel att man är snabb att döma. Men det är inte säkert att en artikel är hela sanningen. Mitt enkla råd är döm ingen ohörd. Döm inte någon pga det du läser i en tidning. Jag tycker generellt illa om när media ägnar sig åt karaktärsmord på offentliga personer. Jag tycker absolut att media ska ha en granskande uppgift. Det jag gör som offentlig person ska tåla att granskas. Men ibland blir det för mycket. Ibland funderar jag på vad syftet är egentligen? Ibland förväntas vi som är offentliga personer att vara bättre än alla andra. Fast i grund och botten är vi alla människor. Det finns nog ingen av oss som är felfri. Men jag tror ändå gott om de allra flesta. Jag tror att människan i grunden vill väl. Sen finns det ondska och onda människor också. Det har ju Habib och Marina som jag berättade om mött på nära håll. Den ondska det krävs för att starta ett krig och fördriva miljontals människor från hus och hem är fruktansvärd.
Men jag tror inte att någon blir politiker eller vd för ett kommunalt bolag på grund av att man har ondska som drivkraft. Tvärtom har de jag möter ett stort engagemang för de uppdrag som de har och vdar i kommunala bolag inte bara för sitt bolag utan faktiskt för samhällsutvecklingen i ett större sammanhang.
 
Jag tror på ärlighet. Jag tror inte att man i grunden vinner något på att ljuga och fara med osanning. Ändå kom en forskningsrapport för ett tag sedan som påstår att människan ljuger i genomsnitt 3 gånger per dag. Män ljuger oftast enligt rapporten för att framställa sig själva i bättre dager och kvinnor för att inte såra männen. Jag vet inte om det är sant för jag har inte gjort någon egne vetenskaplig studie på det. Jag lärde mig dock som barn att det är alltid bäst att tala sanning för då behöver man inte tänka på vad man sagt. Personligen blir jag sårad när någon är oärlig mot mig eller när någon anklagar mig för att vara oärlig. Det är få gånger jag blir långsint men vid den typen av anklagelser då blir jag det. Jag vill inte heller att man ska vara oärlig i det offentliga rummet. Bättre att stå för det man gjort. Om det är så att man har gjort något fel så är det en bra ide att be om ursäkt.
 
Vi testar just nu att prenumerera på City Gross matkasse. Det är oftast bra mat. Barnen gillar det mesta. Men ikväll var det lax wraps/tacos. Det var inte någon större höjdare. Barnens betyg var samstämmigt "mamma vi vill ha din mat istället".
 
 
 
 
 

Kommentarer