Plötsligt är jag skurken

I onsdags morse så möttes personalen på en förskola här i Västerås av skadegörelse när de kom till jobbet. Under natten hade det för andra gången klottrats budskap över förskolans fasader. Jag fick kännedom om det sent på onsdags eftermiddag i form av en budskapsplattform. En budskapsplattform tas fram av tjänstemän och kommunikatörer för att ge en bild av vad som faktiskt har hänt. I denna plattform står att budskapet som klottrades är budskap som används av IS i retoriken.

Ja jag reagerar med bestörtning .Hela Europa är i sorg efter tisdagens fruktansvärda händelser i Bryssel. Att då använda sig av något som kan sammankopplas med den terrororganisation som tagit på sig Brysseldåden känns som om någon ytterligare vill ge oss alla en käftsmäll.

På twitter kallar jag det för IS-klotter/ IS symboler. Men det får man tydligen inte göra. Jag har inte påstått att IS har någon koppling till skadegörelsen på förskolan. Jag har bara uttryckt min avsky över händelsen.

Jag förstår inte hur de tänker som vill använda förskolornas väggar för att framföra budskap. Det finns många andra kanaler för det.  Men det kanske är den här typen av uppmärksamhet förövaren/förövarna söker?

Dagens vlt får mig att framstå som skurken. Är jag en bov för att jag berättar om det som hänt? Är jag förövare för att jag uttrycker min avsky över det? Polisen säger utan att ha prata med mig i tidningen att han tycker att det är synd att jag uttalar mig. Personligen tycker jag det är värre med politiker som håller tyst. Polisen borde för övrigt ägna sin tid åt att hitta den eller de som gjort detta istället för att ohört kritisera mig. De har förmodligen inte ens läst det jag har skrivit utan bara pratat med journalisten och fått höra det i andra hand.

Det måste bli stopp på skadegörelser mot våra barns förskolor!

Kommentarer