Näthat

Jag är fortfarande förundrad över det här med näthat. Vad är det som driver människor att formulera otrevligheter och direkta eller indirekta hot?
Just nu är en kollega utsatt för det och det är inte roligt för någon.
Jag tror att det vore bra att fundera ett varv innan man skriver något i affekt. Det kan vara lättare sagt än gjort ibland.

Jag försöker lära mina barn att det inte är ok att skriva om allt på facebook men det är jättesvårt. Det är inte ok att skriva att man tycker att en lärare är dum i huvudet eller ännu värre uttryck än så.

Jag tror att vi behöver arbeta ännu mer intensivt med värderingsfrågor o samhället. Att ständigt lyfta frågan om hur vi beter oss på nätet. Att vi i vuxenvärlden tar vårt ansvar och är föredömen.

Nu skall jag till slottet och träffa en organisation en stiftelse som gör fantastiska insatser för våra barn här i Västerås. Stiftelsen läxhjälpen. Det ska bli intressant att få höra mer om deras verksamhet.

Kommentarer