Uppfinnar Jocke

Jag vet inte om ni som läser det här kommer ihåg vem denna seriefigur var? I alla fall var han en kreativ figur med många idéer och järn i elden. Det är bra. Jag gillar såna människor.
Med ett finare ord brukar vi kalla dem för entreprenörer.

Som kommunalråd matas man ibland med massa idéer som man snabbt ska förhålla sig till. Vissa är så bra att man direkt kan säga ja andra behöver lite mer eftertanke och en del är inte möjliga.
Redan för nästan två år sedan så kom det upp en ide från en byggare en entreprenör här i staden. Han vill vara med och utveckla i en stadsdel. Han har sett att här finns ett behov för staden och det finns en affärsmöjlighet för hans bolag.

Det är bra att det finns entreprenörer som har goda idéer och som vill vara med i stadsutvecklingen. I detta fall handlar det om att bygga en ny skola plus att för hans del att han köper några fastigheter i det området. I en av fastigheterna finns det en privat skola som drivs av en stiftelse. Jag ser inte något som helst egenvärde i att kommunen äger och hyr ut lokaler till en privat skola. Om det finns köpare till dessa så är jag mer än glad. Vi kan använda pengarna för dessa byggnader till andra nödvändiga investeringar som vi behöver göra.

Dilemmat nu är att det har blivit en diskussion om processen. Tidigare har det inte funnits något annat än en ide. Nu har frågan utretts och det ligger ett ärende på fastighetsnämndens bord om hur man ska gå vidare. Det har systematiskt lyft frågor om hemlighetsmakeri från visa oppositionspartier. Men det finns inget hemligt i detta. En eventuell försäljning är en fråga som kommer i sånt fall behandlas av Kommunfullmäktige. Där har vi en öppen och transparent gång.

Nu har det gjorts en värdering av dessa fastigheter. Denna värdering har presenterats för Fastighetsnämndens fastighetsdelegation. Jag har inte själv tagit del av den. Därefter så finns den publicerad på en annan blogg och i dagens vlt.
En kommun får inte gynna ett enskilt bolag. En kommun måste vara öppen och transparent med hur skattebetalarnas pengar och egendomar hanteras. Det talas i tidningen om en marknadsvärdering. Men en marknadsvärdering förutsätter att det finns en marknad som är intresserad av att köpa aktuella objekt. Det vet vi inte. För att veta det och veta om den värdering som publicerats i dagens tidning är korrekt utifrån marknaden så behöver man använda sig av ett anbudsförfarande där fler intressenter av att köpa dessa fastigheter får möjlighet att lägga ett anbud. När vi får ett resultat av det så vet vi vad marknadspriset är på riktigt.

Jag vet inte om ni kära läsare liksom jag har blivit lurade av mäklarvärderingar? Ni vet de där som bara  går ut på att de ska få ett försäljningsuppdrag. Jag har haft två sådana en på Värmdö där en mäklare med bestämdhet sa att han kunde sälja vår dåvarande bostad för 4,7 miljoner. Sen fick vi ett bud på 4,5 och fick rådet att tacka nej för det fanns andra intressenter. I alla fall slutade det med att vi efter en segdragen process fick huset sålt för 4,2 miljoner.
Här i stan fick vi höra för några år sedan att vi skulle kunna få 5,5 miljoner för vårt dåvarande hus. Vår magkänsla sa oss något annat så vi gick ut på marknaden med ett pris lägre än 5 miljoner. Vi valde den mäklaren för vi trodde på honom och trodde att han visste vad han pratade om.
Efter en segdragen process där vi hade sänkt priset några gånger så sa vi upp mäklaren och hyrde ut huset istället i väntan på bättre tider. Då fick vi en utskällning av mäklaren som inte förstod hur vi kunde tro att vi skulle få mer än 4 miljoner för huset. Så ja jag tror att ni förstår att jag tar mäklarvärderingar med en nypa salt efter mina egna erfarenheter.

Jag och mitt parti är för att man gör en affär men det måste vara en öppen process. Ingen ska ens kunna misstänkas för att ha andra syften än kommunens bästa för ögonen i detta. Vi kan inte som kommun ta moraliskt ansvar för ett företag som kommit med en ide. Inte mer än så att vi inte ger bort den till ett annat företag. Det vore naturligtvis moraliskt tveksamt om man tar den aktuella iden och går till ett annat företag och säger "kan ni göra detta?". Men att gå ut i ett öppet anbudsförfarande är inte att knycka någons ide. Det är att ta ansvar för öppenhet och ekonomi. De fastigheter som kommunen äger ska inte reas ut. Det jag tänker ta ansvar för är en ansvarsfull hantering av skattepengar och ett moraliskt ansvar för våra invånare i Västerås.


Kommentarer