Vart tog värmen vägen?

Idag är det kallt här i Västerås. Den härliga försommarvärmen är som bortblåst. Hade gärna haft en varm helg till. Men det blir ju inte alltid som man önskar med vädret. Åh andra sidan så finns lite städning att ta tag i härhemma så då är det väl bra att det inte är för varmt.

Kyligt har också debattklimatet blivit i Sverige generellt. Min upplevelse under de år jag varit politiskt aktiv så ser jag alltmer hur det hårdnar. Vad som är politiskt korrekt har blivit smalare. Vi är också snabbare idag att döma varandra för olika uttalanden eller tyckanden. Drev på sociala medier tar ofta en sån fart att de blir svårstoppade. Det förväntas alltmer att vi ska hårdare säga ifrån och ta avstånd inte bara från de åsikter som en person framfört utan också från den personen.

Rent generellt utan att exemplifiera så tycker jag att det är en tråkig utveckling. Debatten berikas av att det finns olika åsikter.
I torsdags kväll hade vi kommunfullmäktigesammanträde. Det var många åsikter som kom fram. Jag delar långt ifrån alla men är glad att vi ändå har ett klimat som gör att man vågar debattera. En del tycker inte att man ska ta några debatter med Sverigedemokrater. En del hävdar att de får för stort utrymme då. Jag tycker tvärtom. Ta debatten. Låt de precis som alla vi andra politiskt aktiva få förklara var de står i olika frågor och varför. Det är då vi utvecklar demokratin.

Det är bra att det finns ett tillåtande klimat. Det är utvecklande att det finns olika åsikter. Även i en politisk majoritetskonstellation är det bra att olika åsikter får utrymme. Det är inte att äventyra något samarbete utan att utveckla det. För om vi tyckte lika i alla frågor så vore vi ju inte olika partier. Då skulle vi kunna klumpa ihop oss till ett. Men det skulle bli tråkigare politik då. För att vara extremt tydlig så kommer vi inte lämna vårt samarbete här i Västerås.

Det har också blossat upp en debatt i veckan om rådjuren i stan. Ja vi har en rådjursinvasion. En stadsparad med massa rådjur gjorda i någon sorts platsmaterial. Jag tycker inte att de är speciellt vackra men smaken är ju som bekant delad. Men de livar upp i city och barnen älskar dem. Jag brinner ju för att barn ska få ta mer plats i city så detta är bra.

Just nu pågår också den internationella matmarknaden på stora torget. Om du inte redan har varit där så gå dit. De har öppet till klockan 17 idag. Det finns massa trevliga människor där och en hel del gott att köpa. Själv har jag förköpt mig på oliver. Har sedan tidigare massa burkar hemma och nu har jag massa stora oliver i en plastburk i mitt kylskåp. Jag borde inte ha köpt så många...

Glöm inte att heja på Frans ikväll!







Kommentarer

Thorsten Schütte sa…
Håller med att debattklimatet i Sverige har blivit knepigt. Det är inte farligt att ventilera olika åsikter. Man kan t o m vara kritiskt mot sitt eget parti och ändå få sina synpunkter publicerade på partiets debattforum:
https://gront.mp.se/debatt/inhumant-med-tillfalliga-uppehallstillstand/
Det borde flera göra!