Möte med konungen..

Sveriges konung har jag haft förmånen att träffa vid ett tillfälle. Det var strax efter valet 1998. Det är tydligen en tradition att Hans majestät konungen bjuder den nyvalda riksdagen på middag efter ett val. Jag minns det som en trevlig kväll även om det hände några mindre fadäser.
Igår hade jag möte med en annan konung. Jag och yngsta dottern tog med oss hunden till skogen och efter en kort promenad ryckte hon till i kopplet och började skälla. Bara några meter framför oss mellan träden så står han där, i ståtlig gestalt. Men både han och jag hoppade till. Jag har aldrig tidigare varit så nära skogens konung som då. Måste erkänna att det faktiskt kändes lite läskigt.

Nu har jag också fått bredband till stugan vilket är skönt så nu kommer jag kunna uppdatera bloggen även när det är sommar.

I år åker jag inte till Almedalen. Tog en välförtjänt semester tidigare än man brukar som politiker. Senaste halvåret har varit intensivt och nu är det läge att ladda batterierna.
Njuter i vårt nyinköpta fritidshus. Det är lite primitivt men väldigt charmigt. Jag tycker om att läsa när jag är ledig, dock blir det inte så mkt tid till det som jag ibland skulle vilja. Det är ju så när man har barn som fortfarande är relativt små. Men idag blev det faktiskt en deckare. Den var ganska bra men lite för mycket som det lätt blir. När 19 av 21 i en gammal skolklass dör..det blir så overkligt.

Imorgon talar Ebba Busch Thor i Almedalen. Det kommer bli grymt bra. Partiet har som jag skrev om tidigare ett lite jobbigt läge i opinionen just nu. Det blir inte heller så mkt bättre när riksdagsledamöter och andra förtroendevalda i tid och otid känner sig kallade att offentligt kritisera henne. Det skapar bara en bild av ett splittrat parti. Det är inte bra för någon. Vem vinner på det? Självklart ska man ha högt i tak i ett parti men på det sätt som vissa agerar så funderar man ibland på vad de har för syften? Vinner vi nya väljare av att kritisera partiledaren? Ebba har varit partiledare i drygt ett år så hon har knappt börjat. Jag tror att hon har mycket att ge. Men ensam är inte stark. Hon behöver såna som jag och andra i partiet som faktiskt backar upp henne. För politik är ett lagspel. Vill man ägna sig åt individuella prestationer så har man kanske valt fel bransch. Individuella prestationer är viktiga men får inte överskugga lagarbetet. Alla kan inte vara forward.

Jag råkar veta att Ebba är genuint intresserad av vad folk tycker men uppskattar att man kommer direkt till henne med det. Det tycker jag generellt är en klok strategi. Bättre att prata med människor än om dem framförallt i det offentliga rummet.

Men visst det ger uppmärksamhet medialt när man kritiserar en ledare. En kortsiktig vinst för någon som gärna vill synas. Ja det vill ju de flesta politiker för syns man inte så finns man inte. Men att göra det på det sättet är politiskt ganska omoget. Då har man satt det egna jaget före laget. Då har man glömt att det faktiskt i grunden är ett lag som väljarna röstar på i valen.

Har Ebba förmåga att vända opinionssiffrorna? Ja men inte ensam. Ebba har kapacitet och vilja men behöver att vi som tror på partiet och dess framtid sluter upp. Fokusera på det som är bra och lämna det som du inte gillar. Det finns ingen som till 100% är ett partiprogram. Så jag förväntar mig att mina partikollegor som nu är i Almedalen sköter sig annars kommer jag nästa år och tar er i örat :-)

Själv ska jag nu ägna mig åt en god middag tillsammans med familjen.



Kommentarer