Om du hade mött samma människor som jag

jag tänker inte döma eller ta ställning huruvida någon borde sitta kvar eller inte. Den fråga äger den personen och statsministern. Nu har hon avgått och jag respekterar det beslutet.
Jag har dock blivit illa berörd över en del saker som kommer upp i diskussionerna nu efteråt. Om ni som läsare hade mött den lilla kille jag mötte för några år sedan på 5 år. Han förlorade sin mamma enbart 9 månader gammal på grund av att någon valde att sätta sig bakom ratten med alkohol i kroppen. Den föraren blev dömd. Dömd till 9 månader fängelse men eftersom det var en förstagångsförbrytare så finns ju straffrabatten så í praktiken blev det en villkorlig dom. Promillehalten var ju inte så hög. 5 åringen fick ett längre straff. Han fick en livssorg. Han fick en grav att gå till istället för en engagerad mamma. Om 2 år tar denna kille studenten men han får göra det utan sin mamma.
Jag har också suttit ner med en mamma som förlorade sin 8 åriga dotter också på grund av att någon hade tagit sig friheten att sätta sig bakom ratten med alkohol i blodet. Jag minns inte så många detaljer i hennes berättelse men jag glömmer aldrig hennes sorgsna blick.

För deras skull och för alla de andra som förlorat någon pga rattfylleri så är jag beredd att försvara den nuvarande lagstiftningen. Alkohol hör inte hemma i trafiken. Om ni som läser detta hade mött någon av dessa personer så hade ni inte tyckt att "ja ett glas är väl inte så farligt" "andra länder har mer generösa regler". Dessa regler vi har gör inte att de som har blivit dödade kommer tillbaka. Det ger knappast någon större lindring i sorgen heller men det förhindrar att fler drabbas. Det förhindrar att fler barn ska uppleva att ta sin student utan sin mamma eller pappa på grund av en rattfyllerist.

Dont drink and drive

Kommentarer