polisen och muslimska brödraskapet

Blev uppmärksammad av en facebook vän i ett inlägg där han beskriver hur han försökt polisanmäla en människohandel. Han såg ett funktionshindrad barn sitta och tigga utanför en mataffär i Örebro. Men polisen vägrade ta emot hans anmälan. Är det deras nya strategi för att vända statistiken som inte varit så värst lysande de senaste åren? Jag tänker på den över ouppklarade brott. Om man inte registrerar så blir det ju inte lika många..
Jag skrev en liten mening om det på twitter och kopierade hans inlägg. Hela dagen har jag fått ta emot olika historier om människor som blivit bemötta på samma sätt. Att polisen inte tagit emot anmälan. Jag vet att man är överbelastad på vissa ställen men Dan Eliasson borde ta sig en allvarlig funderare på vilka signaler ett sånt bemötande sänder ut. För övrigt tycker jag att polisen generellt gör ett bra jobb men de borde få bättre förutsättningar. Ett välfungerande rättsystem är a och o i en demokrati. Ett rättssystem som havererar slår sönder viktiga värden. Det skapar också utrymme för människor att ta saken i egna händer. Där vill vi inte hamna. Vi måste lita på att vi får ett bra bemötande när vi kontaktar polisen. Vi måste lita på att rättssystemet fungerar och dömer objektivt.

Jag är glad att jag inte är medlem i Svenska kyrkan längre. Jag satte kaffet i halsen när jag såg att ärkebiskopen skrev under en artikel tillsammans med en svensk representant för det muslimska brödraskapet. Vad menar hon med det? Jag har sett att många ställt frågor till henne om det men inte sett att hon gett några svar. Det andra är att det har4 startats en grupp på facebook som heter mitt kors. Denna grupp fördömdes av svenska kyrkans kommunikatör. Han ansåg att det kunde skada svenska kyrkans relation till muslimska församlingen. En oerhört märklig reaktion. Svenska kyrkan om någon borde stå upp för korset och dess budskap. Men tydligen är det något annat de vill stå upp för. oklart vad? Men jag borde väl kanske inte bry mig eftersom jag inte är medlem. Men för mig har ändå svenska kyrkan betytt en del och det är med sorg i hjärtat som jag följer denna utveckling. Svenska kyrkan är viktig som en kulturbärare och historiebärare i vårt samhälle. Svenska kyrkan är också viktig för att finnas för människor i tider när livet går sönder. När behovet av att söka sig till det andliga finns. Då är det viktigt med en varm och levande kyrka. Men den väg man nu slår in på går åt ett annat håll.

För övrigt finns det vardagshjältar. Jag upptäckte igår att jag hade tappat mitt körkort. Trodde att det var någon av barnen som tagit det. Men i morse hade jag ett meddelande på mitt mobilsvar från en kille som hade hittat det. Stort tack för att du var så ärlig och att du sökte upp mig. Det besparade mig massa extra jobb. Jag hade tappat det på en promenad med hunden i förrgår. Men nu är det tillbaka. Är glad för det.

Idag är sista hela semesterdagen och den börjar närma sig sitt slut. Imorgon är första formella mötet i stadshuset efter sommaren. Det är alltid med blandade känslor som man lämnar semestern. Jag älskar det jag gör men jag vill inte ha höst. Jag vill ha fortsatt varma och ljusa kvällar. Men denna vecka har inte bjudit på något sådant. Jag vet inte om det har med åldern att göra men det känns som om denna sommar har gått väldigt fort.

I morse när jag vaknade möttes jag för övrigt av ett radioklipp. Det gjorde mig inte så glad. Om man som politiker ska ställa upp i en intervju så borde man ta hjälp och förbereda sig först. Första frågan borde också vara vem är det som ska kommunicera det budskap som ska kommuniceras? Om man nu konstaterar att jag som politiker borde göra det så måste man förbereda sig. Det hade inte personen i morse gjort och det blev inte bra alls. Tyvärr var det inte första gången.

Nu hoppas jag på några timmars sömn innan det är dags för möte.

Kommentarer