Härliga måndag

Jag gillar verkligen måndagar. Det låter kanske knäppt men måndagar är alltid en nystart. En chans att göra något nytt.
Förra veckan blev det inte någon tid till att blogga. Alla som känner mig vet ju att när något händer runt ens barn då har man känslorna på utsidan men även på insidan för att det gör så ont. Så inleddes förra veckan. Utan att gå in på för många detaljer så tycker jag att alla barn har rätt att känna sig trygga i skolan. Vi i vuxenvärlden måste våga lyssna på barnen. Vi måste våga se att en reaktion hos ett barn kanske är en signal för att det är något som inte stämmer. Det är lätt att bli arg på ett utåtagerande barn för att det är ju så jobbigt. Att sätta sig ner och krama om barnet, att ge barnet tid för att uttrycka vad utbrottet står för det kanske inte är lika enkelt? Eller struntar vi medvetet i det? Har vi vuxna för mycket omkring oss att vi inte vågar gå till botten med reaktionen? Ett barn som känner sig otrygg kan reagera utåt. Jag vet inte om någon förstår smärtan som mamma att få höra "jag går och gömmer mig på rasten". Så ska inget barn behöva ha det.

På eftermiddagen på månsdagen gjorde jag verksamhetsbesök på förskolan Emilia Öst. Stort tack för det. Jag fick en bra rundvandring och många bra tankar med mig därifrån.

På tisdagen var jag på verksamhetsbesök på Companion. Companion hjälper människor som vill starta företag tillsammans. de allra flesta gör det under företagsformen ekonomisk förening. Låter lite konstigt att kalla det för förening är det är en företagsform. Men så är det i alla fall. Det var jättespännande att höra lite mer om deras verksamhet och deras utmaningar.

Tisdagseftermiddagen ägnades främst åt ett framtidsinriktat seminarium. Hus ska Västerås se ut 2050? Det var spännande infallsvinklar. Jag var dock tvungen att gå ifrån för att vi skulle ha ordförandeberedning. Ordförandeberedning är en genomgång av de ärenden som är på väg upp i nämnden. På ordförandeberedningen så fattar ordföranden beslut om vilka ärenden som ska upp på dagordningen och om det ska vara ett besluts eller informationsärende.

På onsdagskvällen var jag på föräldramöte på min dotters förskola. Det var ett bra möte. Härligt med så engagerade pedagoger.

I fredags var jag inbjuden att prata om förskolan hos gamla gardet som är en avdelning inom pro. Det var spännande med allt engagemang som de hade. Jag var tvungen att ta med två barn till det mötet. Inte hundra procent bra kanske men ibland har man inte något val. Magnus var bortrest på en konferens.

Fyra dagar ensam med 5 barn är rätt intensivt och då fanns det inte någon tid att blogga.

Nu har jag två möten kvar denna dag. Samråd för finskt förvaltningsområde och ett partimöte.

Kommentarer