När blev Inera mina barns vårdnadshavare?

Mina vårdkontakter som man når via 1177 är bra. Det gör vården mer tillgänglig. Man slipper sitta i telefonköer eller vänta på att bli uppringd. Många ärenden kan man utföra via mina vårdkontakter. Det underlättar mycket när man är förälder till funktionshindrade barn och har ett antal vårdkontakter med olika mottagningar.


Men när barnen fyller 13 år då blir man utkastad som förälder. Då har företaget Inera som tagit fram systemet. Ett företag som ägs av SKL rekommenderat alla landsting att från 13 års ålder så har barnet integritet i förhållande till sina vårdnadshavare och dessa får då inte agera som ombud till barnet.
Det innebär att jag som förälder inte har tillgång till mitt barns journal, jag kan inte förnya recept digitalt, jag kan inte av eller omboka besök via nätet. Jag kan inte automatiskt få några påminnelser tillbokade tider. Hur tänkte man här? Varför ska jag som inte direkt har valt att ha alla dessa kontakter straffas? Varför ska jag behöva lägga ännu mer onödig tid för att få hjälp med avdelning enkla ärenden?


Det man hänvisar till vad gäller integriteten är att besök på ungdomsmottagningar ska vara hemliga för föräldrar. Att få p piller utskrivna ska också vara hemligt. Men hemligstämpla detta då om det nu är ett problem? Det behöver ju inte drabba alla vårdkontakter.


Nu säger den politiska majoriteten att man ska kunna få undantag från de olika mottagningarna. Grattis till det extra jobbet man får.


Tydligen har företaget Inera tagit över min roll som vårdnadshavare. Ett anonymt företag som tydligen ägs av  SKL Sveriges kommuner och landsting. Jag har som privatperson inte någon möjlighet att överklaga detta beslut. Politikerna i landstinget hänvisar till Ineras riktlinjer som "alla landsting" har accepterat. Men då kanske ni anonyma beslutsfattare som inskränker min och många andras vardag kan ta över uppgiften också, att säkerställa att jag alltid har aktuella recept, att beställa hjälpmedel, att säkerställa att bokade besök fungerar.


Detta med en obegriplig 13 års gräns borde ändras omedelbart. Det finns ingen naturlig gräns att sätta just 13 år. Gör om gör rätt! Vårdnadshavare är vårdnadshavare till barnet är 18 år inte till barnet är 13.


Vi lever i en demokrati med folkvalda representanter. Då bör beslut fattas av folkvalda representanter. Inte av ett anonymt bolag utan ansvar för vilka konsekvenser deras riktlinjer får.
Ett funktionshindrat barn kan inte ta ansvar för receptförnyelse och boka nödvändiga besök. Då om någon gång behövs stöd från mig som vårdnadshavare. Det stödet förvägrar Inera mig att ge mitt barn.

Kommentarer

Daniel sa…
Hej!
Tänkte bara kolla med dig om du har skickat in dina synpunkter så att de som tillhandahåller 1177 Vårdguidens e-tjänster (Mina vårdkontakter) kan ta del av dem på rätt sätt. Då får du även feedback tillbaka på dina frågor och funderingar än att sprida oro och funderingar på en blogg. Brukar vara lättare att sitta med fakta än att sprida oro till andra som inte är lika insatt som du verkar vara...

Det var bara ett tips!

Med vänliga hälsningar
Daniel