Uppsats mm

nu börjar vi närma oss målgången för c uppsatsen. Slutseminariet är i början av januari men ett första mer utförligt utkast skall lämnas in på torsdag morgon för att bli opponerat på på måndag. Det blir spännande. Även om vi inte är helt färdiga är vi närmare målet en starten och det är jätteskönt.

Jag och Camilla åkte till Aros baby idag och kollade på vagnar. Jag fastnade för en direkt som jag har bokat. Den är jättefin. Hoppas att min man tycker det också.

Igår var jag på spec mvc. Allt såg fortfarande jättebra ut. det var jätteskönt. Har gått 22 fulla veckor plus några dagar nu. Inte långt kvar till bebis.

fick antagningsbesked inför våren. Har sökt ett par distanskurser. Jag kom in på offentligt ledarskap samt ledarskap med teambuildningsinriktning. Det känns jättekul. Båda kurserna sköts via internet och går på halvfart. Det finns så mkt spännande att läsa och lära sig.

Barnen har accepterat Bell jättebra. Det är fantastiskt hur barn anpassar sig snabbt till en ny situation.

Annars så fortsätter varslen att dugga tätt här i Svealand. Känns inte roligt alls. Lider med de familjer som blir drabbade av uppsägningar och får gå en oviss framtid till mötes. Jag hoppas att regeringen fortsätter ta tag i situationen och komma med fler åtgärdspaket så att utvecklingen åtminstone i Sverige kan vända. Problemet är bara att mycket som sker är direkt påverkat av den internationella ekonomin. Den kan Sverige ensamt enbart påverka i väldigt liten utsträckning. Röster höjs att staten skall gå in som ägare i volvo och saab. Problemet är bara att de ägs av internationella företag. Ska staten gå in med skattepengar och låta Amerikanska direktörer få våra skattepengar. Jag tycker inte att det är rimligt alls. Bilindustrin borde ha förutspått deras kris för länge sedan. bilindustrins kris är bara delvis påverkad av den internationella finanskrisen. Bilindustrikrisen styrs av andra faktorer såsom bristande omvärldsanalyser, vad efterfrågar marknaden? För lite satsning på bränslesnåla effektiva bilmodeller. Stadsjeapar och SUVar i alla ära men efterfrågan på de modellerna är begränsade.
Det känns som om historien om Facit håller på att upprepa sig. Tragiskt nog är det fler som blir drabbade när bilindustrin krisar än när ett skrivmaskinsföretag tvingades till omstrukturering. Bilindustrin har många underleverantörer och väldigt många personer anställda. Jag hoppas att företagen tar sitt ansvara för att hjälpa människor vidare till andra arbeten. Det finns mycket de kan göra för sin personal.

Kommentarer