En förändrad dröm

För nästan10 år sedan stod i framför släkt och vnner i Surakyrka och lovade varandra evig trohet. Livet var bara ljust och vackert. Vi var fyllda av förväntningar och drömmar. Hur skulle vårt gemensamma liv bli? Vart leder resan? Vi hade långa nattliga samtal om livet och dessa drömmar. Drömmen för oss båda inkluderade också en familj.
Nu 10 år senare vet vi att drömmen inte blev som vi hade tänkt. Det som för oss var en dröm om en famijelycka blev stället en daglig utmaning. Kanske den största utmaning vi har.

Att få två barn med osynliga funktionshinder ställer höga krav. Tålamod med stort T är bara förnamnet. Det ställer också krav på omgivningen. Det var inte det här vi drömde om den där gången för 10 år sedan.

De dagar då man själv är trött är de dagar som är värst. Då är det extremt svårt att skilja på sak och person. Jag älskar mina barn men hatar en hel del saker som de gör. De gör inte alltid saker för att vara elakaibland handlar det om att testa och ibland ren obetänksamhet. Barn i allmänhet förstår ju bara begränsat orsak och verkan.

I söndags fick jag ofrivilligt reda på hur många miljoner glasbitar som en ugnslucka består av. Vikto kastade en sten som var avsedd att träffa lillebror. Vad göra man då? Ska man bli arg för att han kastade överhuvudtaget? Arg för att ugnen nu är kaputt? Eller tacksam för att inte Oblev träffad? Jag blev nog mest ledsen och lättad över att inte något allvarligare hände. Rädd blev jag också när jag insåg vad som kunde hänt och rädd att någon skulle göra sig illa på allt glas.

Ida är jag jättetrött Det är inte bara bebisen som håller en vaken på nätterna. Att bli väckt av att sängen är dyblöt är en mindre trevlig upplevelse kan jag lova. Storkillen hade först blött ned sin egen säng och därefter kom han till mig. Tvättmaskinen går för högvarv idag.

Kommentarer

Unknown sa…
OJ, oj...fullt upp märker jag. Hua. Vet precis hur du känner, här är det ofta bråka och skrik och saker som går sönder... Men där emellan får man ladda energi när man får kramar och gos och höra att de tycker att man är en bra mamma och sånt :-)

Bra annars här - ÄNTLIGEN en kandidat klar!!

KRAM
Malin E