Hur tänker man??

Jag satte mitt odruckna kaffe i halsen i morse när jag läste på texttv det nya förslag som kom från en sk arbetsgrupp inom KD.

"KD vill stoppa skräddarsydda syskon Kristdemokraterna vill förbjuda möjligheten att med hjälp av genteknik skräddarsy barn för att rädda sjuka syskon. Förslaget kommer från en arbetsgrupp inom KD. Gruppen vill stoppa sk PGD/HLA - dvs att kunna välja ut ett befruktat ägg som kan ge ett friskt barn i syfte att rädda ett sjukt syskon. Förslaget går i veckan ut på remiss till KD-distrikten, skriver Dagens Medicin. I höst tar partiets fullmäktige beslut. Socialminister Göran Hägglund (KD) säger till TT att han delar arbetsgruppens förslag. "

För det första undrar jag hur man tänker att gå ut med ett sånt kontroversiellt och oerhört känsligt förslag 2 veckor före Rikstinget? för det andra vad är det för vits att förslaget skickas ut på remiss när partiordföranden redan har uttalat sig? Vad spelar det då för roll vad vi gräsrötter ute i distrikten tycker? Jag tycker att Partiordföranden kunde ha väntat med att deklarera sin egen uppfattning tills remissomgången är klar. Det gynnar inte partidemokratin alls.

Sen bör vi ha en diskussion om vad det är viu tycker. Ska vi som politiker förbjuda medicinsk teknik? En teknik som finns och som används väldigt restriktivt i undantagsfall. Jag tycker absolut inte det. Det här är en teknik som gör det möjligt att rädda livet på små barn.
Jag tycker inte att det är varesig socialministerns uppgift eller politiker i allmänhets uppgift att förvägra barn en möjlighet att bli friska.

Debatten har blivit snedvriden när man pratar om designat syskon. Det handlar inte om att designa, det handlar om att skapa förutsättningar för att få ett friskt syskon. Menar förespåkarna för förbud att dessa barn skall dö och föräldrar som bär på arvsanlag för genetiska sjukdomar skall förbjudas att skaffa fler barn?
Jag tror inte i min vildaste fantasi att det finns föräldrar som enbart väljer att få fler barn för att rädda livet på ett sjukt barn. Tror arbetsgruppen och herr Socialminister det så lever de i en verklighetsfrånvänd värld.

Jag har själv på nära håll en familj som har 3 pojkar som har en immunologisk genetisk sjukdom. Alla 3 har genomgått stamcellstransplantationer som i deras fall är det enda sättet att bli frisk från sjukdomen. Föräldrarna hade kunna välja att få syskon med pgd/HLA tekniken men de valde inte det. Det måste vara ett beslut som berörda parter får fatta inte politiker.

För syskonet som kommer till via denna speciella teknik så innebär det medicinskt inte något ingrepp på barnet. Det handlar om att tillvarata de stamceller som finns i navelsträngsblodet.

Kristdemokraterna är duktiga på att tala om valfrihet och föräldrars rätt att bestämma ditten och datten. Sen när vi kommer till oerhört svåra frågeställningar då tar vi över som politiker. Då är det helt plötsligt vi som vet vad som är bäst. Här existerar inte någon subsidiaritetsprincip eller respekt för människor i en oerhörd svår och smärtsam situation.

Jag är rädd att partiet successivt gräver sin egen grav med förslag av den här typen. Lägg förslaget i papperskorgen!!

Kommentarer

Kansliet sa…
HEJA AMANDA!!!Jag håller med dig!