Livets sårbarhet gör sig påmint

Ibland händer det där som vi inte vill ska hända plötsligt. Ingen av oss tror jag vill att livet skall ta slut. För några dagar sedan drabbades en partivän till mig av det. Från att varit pigg och glad så tog livet slut. På några timmar insjuknade han, opererades men livet rann ur hans kropp. Alldeles för tidigt bara 63 år gammal.
Plötsligt blir påminnelsen om livets sårbarhet så tydlig. Det kommer så nära, gör ont och kvar finns bara massa frågetecken. Nu tror jag att han vilar tryggt hemma hos den som skapat honom. Att livet fortsätter i en annan värld, en annan dimension.

När påminnelsen om livets begränsningar gör sig påmint så blir dagsnoteringar av opinionsmätningar bara en bisak. Att värdera det som är viktigt i livet blir alltmer viktigare.

För mig är engagemang viktigt. Att inte vara engagerad är för mig att stänga in min själ. Jag har försökt några gånger att strunta i politik, att ge upp och sluta. Men engagemanget kommer alltid tillbaka. Viljan av att vara med och forma framtiden och vara den del av den förändring jag vill se av samhället är så stark. Det innebär inte att jag är perfekt på något sätt, inte att jag placerar mig själv på några piedestaler eller höga hästar.

Var rädd om de som står dig nära. Plötsligt kan livet ta oväntade vändningar och de som fanns vid din sida inte finns där längre. Visa idag att du bryr dig.

Kommentarer