Folkrörelseparti?

Kristdemokraterna föddes som ett folkrörelseparti. Där var den lokala organisationen och det lokala engagemanget viktigast. I en folkrörelse kommer engagemanget underifrån.
Lite märkligt blir det då när Svt gör en undersökning bland lokalavdelningsordföranden och det enbart är 56% som uttalar sitt stöd för ledaren. Som kommentar till det så säger både partisekreteraren och partiledaren själv att han har starkt stöd i partiet.
Jag kallar inte 56% för starkt stöd. Det är förvisso en majoritet av de tillfrågade men starkt nej.

Jag gillar Hägglund tycker att det är en av Sveriges skickligaste politiker emn det finns flera ingredienser jag saknar i ledarskapet. Att tydligt visa på färdriktning är en viktig ingrediens. Att skapa känsla och värme i sitt budskap är en annan. Det räcker inte med att bara säga bra saker och vara rolig. Det krävs mer för att lyckats. Hade det räckt hade Göran Hägglund skåpat ut alla politiska motståndare för han är jätteduktig på det.

Jag hoppas nu på en öppen och bra process där vi respekterar att vi ibland hamnar på olika sidor och har olika uppfattningar. Jag hoppas också att oavsett vilken favoritkandidat man har kan lyfta fram det som är positivt.

Kommentarer