Demokratins dilemma

handlar resttentan som ja planerar att göra på måndag nästa vecka om. Att definiera vilka som tillhör folket och vilka som har rösträtt är två av demokratins uppgifter. Vissa forskare har också ägnat sitt liv åt att fundera över det bästa sättet att fatta beslut på. Ska vi ha en representativ demokrati eller ska vi ha en direktdemokrati eller diskursdemokrati? Frågeställningarna är viktiga men kan inte säga att det är något jag funderar så mycket på.

Kristdemokraterna fick sin lägsta siffra på länge i SCBs stora partisympatiundersökning idag. Det är en riktigt stor uppförsbacke till nästa val. Jag tror inte att det är helt kört men det krävs många bra insatser. Alla goda krafter som vill vara med är välkomna.

Just nu pågår kommunfullmäktige i Västerås. Som vanligt saknas det konkreta visioner från ledningen om hur de vill att Västerås skall utvecklas. Västerås har för närvarande en trött politisk ledning.

Vi hade presidimöte med Mimer dag. Blev överkörd i frågan om styrelseresa. Ordföranden spände ögonen i mig och sa "när du är ordförande får du bestämma". Jag hade vissa synpunkter på att åka till Helsingfors. Inget ont om den staden. Den är fantastiskt vacker men gör man en resa så är det viktigaste innehållet. Sen är inte mina kulinariska erfarenheter från det landet så imponerande. Men mat är ju inte allt i världen. Ett ilands problem :-)

Tränade för första gången på World Class. Spinningpasset som jag var bokad på hade bara en bokning och det var min. Så det blev ett coreexpresspass istället. Det gjorde inget för det behöver jag. Efter det så tränade jag 20 min på crosstrainern. Nu känner jag mig jätteduktig. Men jag har en bit kvar till toppformen. Toppformen ska infinna sig lagom till slutet av januari nästa år. Det är då det stora jubileumet inträffar.


Kommentarer